Categorie | eHealth

90% cliënten Hezenberg online Blended behandelen: meer service, betere kwaliteit

Hezenberg Centrum voor Pastoraal Psychologische Zorg behandelt binnen 3 maanden 90% van de cliënten via behandelomgeving mijn.hezenberg.nl. Samen met e-health leverancier IPPZ onderzocht de Hezenberg mogelijkheden om de kwaliteit van de behandeling te verbeteren en om cliënten meer service te leveren. Door het intake- en nazorgproces online aan te bieden is een effectiviteitsslag behaald. Cliënten die vanuit heel Nederland komen om te herstellen gaan nu thuis online aan de slag.

Rust, herstel en betere zorg
Uit heel Nederland komen cliënten naar Pastoraal Centrum de Hezenberg voor een 7 weken durende klinische behandeling. Cliënttevredenheidsonderzoek heeft uitgewezen dat de kwaliteit van de behandeling beter kon. Zo was er een wachttijd tussen de aanmelding van een cliënt en het adviesgesprek. En vanaf het adviesgesprek tot de start van klinische opname. De nazorg bestond uit 3 gesprekken bij de Hezenberg.

Om deze wachttijd te overbruggen en om cliënten betere service te verlenen is gezocht naar nieuwe mogelijkheden.

Online modules voor intake en nazorg sleutel tot succes
Binnen de blended behandelomgeving mijn.hezeberg.nl verloopt de intake nu grotendeels online. In de volgende fase worden de face to face gesprekken van de nazorg vervangen worden door mail- en chatcontact met behandelaren. “Nu hoef ik niet meer 2 uur te reizen, maar kan ik thuis aan de slag. Dat is een hele verbetering”, aldus een cliënt van De Hezenberg.

Esther Boerhof, projectleider e-health Hezenberg: “Doordat de Hezenberg via een online intake- en nazorgmodule en een bibliotheek met aanvullende informatie cliënten blended behandelt, zijn knelpunten opgelost. Ons doel was dat minimaal 50% van onze cliënten de online modules doorloopt. Inmiddels is 90% van onze cliënten online. Daar zijn we erg over te spreken. Het gebruik van e-health is echt een meerwaarde voor onze cliënten.”

Behandelproces inzichtelijk voor cliënt
Sinds de start in augustus hebben cliënten kennis gemaakt met de online intake. Ze zien precies wat ze online moeten doen.
Esther Boerhof “Cliënten hebben deze nieuwe manier van behandelen goed ontvangen. Ze krijgen in de intakefase veel informatie op maat. Wij merken dat cliënten nu zelf een veel actievere rol spelen bij de start van de behandeling en veel meer ruimte hebben om te reflecteren.”

Bron: IPPZ (persbericht)

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter