Pages Menu
Categories Menu

Posted on 20/01/2016 in Software | 0 comments

Altrecht innoveert door invoer van veilige messenger

In de geestelijke gezondheidszorg is snel en effectief kunnen communiceren een must. Het ICT team van GGZ instelling Altrecht zocht naar een goed beveiligd alternatief voor WhatsApp en vond dit in de vorm van de Alterdesk healthcare messenger. Alterdesk biedt de mogelijkheid om gemakkelijk berichten en bestanden uit te wisselen in een beveiligde omgeving.

In de loop van vorig jaar kwam het team van Altrecht Alterdesk tegen en werd er besloten om een pilot te draaien om te kijken hoe deze messenger in de praktijk ingezet zou kunnen worden. Na uitvoerig testen heeft Altrecht nu de knoop doorgehakt: de Alterdesk healthcare messenger wordt het alternatief voor WhatsApp binnen de organisatie. Op dit moment telt Altrecht circa 2900 medewerkers, die nu allemaal met de messenger aan de slag kunnen gaan.

Dieter van Grinsven, teamleider ICT bij Altrecht, is erg enthousiast over de mogelijkheden die de integratie van de messenger te bieden heeft: “Een veilig alternatief voor het populaire WhatsApp, zonder de nadelen op het gebied van informatieveiligheid, is belangrijk voor Altrecht.”

Paniekknoppen voor de GGZ
Altrecht en Alterdesk hebben een gelijke visie wat betreft communicatie in de zorg: de drukke zorgprofessional moet zowel ontzien als ondersteund worden door beschikbare technologie zoals de healthcare messenger, met oog op verbetering van zowel de interne workflow als de kwaliteit van zorgverlening.

Dit is een van de redenen dat Alterdesk ook een zogeheten paniekknop heeft ontwikkeld voor haar Android app. “Ik schrok ervan toen ik hoorde dat de veiligheid van medewerkers zo’n groot issue is in de GGZ”, aldus Alterdesk oprichter Niels Greidanus. “Een paniekknop, gekoppeld aan onze messenger, kan hier uitkomst bieden. Een GGZ medewerker die zich in een onveilige situatie bevindt kan zo middels een knopje op zijn of haar Android smartphone een alarmsignaal uitzenden via Alterdesk. Deze kan desgewenst automatisch doorgezet worden naar bestaande alarmeringssystemen, zoals Ascom.”

Het team van Altrecht was direct enthousiast over deze toevoeging aan de bestaande functionaliteiten van Alterdesk. Van Grinsven: “De ambulantisering van de zorg vraagt ook om andere manieren van communiceren, zeker in geval van incidenten of escalaties. Met de inzet van de paniekfunctie in Alterdesk kan een panieksituatie eenvoudig gesignaleerd worden door de collega’s.”

De toekomst
Naast het vergemakkelijken van communicatie is ook de efficiënte documentatie van patiëntgegevens een belangrijk punt in de GGZ. In dit kader zal Altrecht voor verdergaande innovatie ook gaan kijken naar integraties tussen de door hen gebruikte FACT borden en de messenger. Alterdesk heeft momenteel al een koppeling met het FACT bord van Code24 ontwikkeld, dus hier liggen zeker kansen.

Reageer