Categorie | Internet

Chronische patiënt wil keuzehulpmiddelen

62% van de mensen met een chronische aandoening heeft behoefte aan een keuzehulpmiddel bij het kiezen voor een zorginstelling. Dat blijkt uit de resultaten van de meldactie ‘Kiezen in de zorg’ van het programma Kwaliteit in Zicht, een samenwerking tussen acht grote patiëntenorganisaties. De meldactie werd juni jongstleden gehouden onder 5371 deelnemers.

De deelnemers hebben met name behoefte aan het vergelijken van zorginstellingen op bijvoorbeeld kwaliteit van de samenwerking tussen zorgverleners, de wachttijden, het behandelresultaat en het zorgaanbod. Verder bestaat de voorkeur voor een keurmerk met specifieke eisen.

Huisarts informatiebron nummer één
Op dit moment maken de deelnemers aan de meldactie nog vooral gebruik van het advies van de huisarts bij hun keuzes in de zorg, op de voet gevolgd door het advies van ‘andere zorgverleners’. Het is dus belangrijk dat de huisartsen over de juiste informatie beschikken om patiënten goed te kunnen verwijzen. Ook informatie van patiëntenorganisaties wordt belangrijk gevonden bij het maken van een keuze voor een zorgverlener of zorginstelling. Bijna driekwart van de deelnemers denkt dat het oordeel van een patiëntenorganisatie kan helpen bij het maken van een keuze in de zorg.

Kwaliteit in Zicht
Mede in die behoefte aan relevante en toegankelijke keuze-informatie door patiëntenorganisaties voorziet het programma Kwaliteit in Zicht. De aan dit programma deelnemende patiëntenorganisaties maken zich samen sterk voor het transparant maken en verbeteren van de kwaliteit van zorg vanuit het perspectief van de patiënt. Het programma loopt inmiddels anderhalf jaar en is op de helft. De acht deelnemende organisaties hebben hun achterban, de ervaringsdeskundigen, intensief geraadpleegd over de wensen en behoeften op het gebied van zorg. Van daaruit zijn per aandoening kwaliteitscriteria ontwikkeld via een uniforme methode, in één taal. Deze criteria vormen input voor de samenwerking met zowel zorgaanbieders als zorgverzekeraars op het gebied van kwaliteitsverbeteringtrajecten en zorginkoop. Ook andere patiëntenorganisaties hebben de methode inmiddels met enthousiasme ontvangen.

Bron: NPCF

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter