Categorie | Domotica

De nieuwe generatie domotica de SOS: de Slimme Optische Sensor

Na de realisatie van het Amsterdamse Woonzorgcentrum Leo Polak in 2006 is er op het gebied van sensortechniek niet heel veel meer gebeurd. Leo Polak was toonaangevend vanwege de inzet van IP domotica, die vanuit de visie op zorg flexibel toepasbaar was op de individuele cliënt. Het was het eerste systeem dat volledig op een ict-platform was gebaseerd.

Veel bedrijven hebben dit voorbeeld gevolgd, maar nog steeds spreken veel aanbieders over een alarmsysteem of een VOS: een verpleegoproepsysteem. Dat geeft aan dat de aanbieders nog sterk denken in een systeem voor verpleegkundigen in plaats van een systeem ter ondersteuning van eigen regie en leefplezier van de bewoners. Binnen deze VOS-systemen is de inzet van bewegingsmelders vrij generiek, wat leidt veel loze alarmen. Dit leidt tot onnodige drukte en onrust voor cliënt en medewerker. De inzet van camera’s was tot voor enkele jaren geleden ‘not done’, al komt het de veiligheid van de bewoner ten goede. Kortom, individueel maatwerk voor bewoners, wat tot hogere kwaliteit van zorg en meer efficiëntie leidt, is een sterke wens. Alleen sluit de techniek daar nog onvoldoende op aan.

Minder loos alarm
Tegen deze achtergrond startten enkele bedrijven een nieuwe ontwikkeling genaamd de Slimme Optische Sensor, kortweg de SOS. Slimme gebeurtenis-gedreven software maakt een analyse van een situatie en geeft alleen een melding als er ook echt wat aan de hand is. Daarmee worden er tot 90 procent minder loze alarmen gegenereerd dan met de inzet van bewegingsmelders. De onafhankelijke systeemintegrator Avics heeft de SOS nu een jaar lang getest in de praktijk van kleinschalig wonen, met indrukwekkend resultaat. Zo vervangt de SOS alle losse melders en is ook de camera overbodig geworden. Uniek is onder meer dat de SOS onrust in bed detecteert, waardoor de zorgverlener eerder wordt gewaarschuwd bij valgevaar. Met de SOS zet een zorgorganisatie een grote stap naar hogere bewonersveiligheid, meer bewegingsvrijheid, beter maatwerk en hogere kwaliteit van zorg. De betere mogelijkheden van preventie zijn uniek aan deze nieuwe generatie domotica. De SOS detecteert het gedrag dat de aanloop naar een incident kan betekenen. Medewerkers krijgen pas een signaal op de handset als het ook echt een alarm is. Op afstand kan de medewerker op de handset eerst een verificatie doen, om zo te beoordelen of er daadwerkelijk actie gewenst is.

Efficiëntie
Met de SOS krijgt de zorgorganisatie veel meer mogelijkheden om het leven van de cliënt te respecteren en de ambitie ‘de cliënt centraal’ waar te maken. Met bewegingsmelders was een vaste positie van het bed van de cliënt een vereiste. Met de SOS hoeft dit niet meer. Medewerkers komen ook niet langer in de privésfeer van bewoners wanneer dat niet nodig is. Wanneer de zorgmedewerker wel de cliëntkamer betreedt, wordt er geen eigen alarm gegenereerd. Hiermee is een verstoring van de nachtrust van de cliënt geminimaliseerd.

Bij gebruik van bewegingsmelders komen er, met name ’s nachts, veel loze meldingen op de handset van een medewerker. De urgentie van een melding kan onvoldoende worden gemeten, waardoor de medewerker toch altijd snel actie onderneemt. Als de medewerker op de betreffende kamer gaat kijken, klopt de melding vaak niet met de waarneming ter plaatse. Dat leidt tot onzekerheid, wantrouwen, onrust en versterkt de behoefte om controlerondes te lopen. De SOS geeft bij een alarm de melding door naar een handset of smartphone, inclusief het soort alarm, zoals ‘uit bed’ of ‘toiletbezoek’. De medewerker kan snel op de handset zien wat het alarm heeft veroorzaakt en wat de actuele situatie is. Hierbij wordt de betreffende bewoner geanonimiseerd en is er dus geen schending van de privacy.

Hogere kwaliteit van zorg
De oude domotica zet de kwaliteit van de geleverde zorg onder druk. De SOS biedt veel meer mogelijkheden om de bewoner centraal te stellen. Datgene wat iemand nog wél kan, wordt nu het uitgangspunt van de zorg. Met de SOS kunt u veel beter inspelen op de individuele zorgbehoeften van bewoners.

Voordelen voor bewoners

  • Meer veiligheid
  • Meer bewegingsruimte
  • Meer privacy
  • Een betere nachtrust
  • Vrije bedpositie in de kamer

Voordelen voor medewerkers

  • Meer zekerheid
  • Meer rust in het werk
  • Meer efficiëntie
  • Meer kwaliteit
  • Meer vertrouwen in de techniek

Functies van de SOS per individu instelbaar;

  • In bed, onrust in bed, uit bed, kamer verlaten, kamer betreden, toiletbezoek, inactiviteit (vallen)
  • Spreek-/luisterverbinding, volume ook instelbaar
  • Akoestische bewaking, gevoeligheid geluidsdetectie ook instelbaar
  • Verlichting (nachtoriëntatie), soort licht ook instelbaar
  • Leefpatroon, detectie van het gedrag dat buiten iemands persoonlijk ingestelde profiel valt
  • Optioneel; USB dongle voor extra draadloze periferie zoals een halzender of trekcontact
  • Toezicht in de huiskamer (nu in ontwikkeling)

Privacy en eenvoud
Er is slechts één sensor aan het plafond die over alle functies beschikt. Het apparaat ziet eruit als een gewone plafonnière. De SOS detecteert de gehele ruimte en analyseert en interpreteert deze data aan de hand van instellingen die de zorg op basis van het individuele zorg- en leefplan heeft ingesteld. Verder heeft de SOS een spreek- en luisterfunctie, akoestische bewaking en een verlichtingsfunctie. De SOS-software is eenvoudig te koppelen, ook aan uw bestaande systemen. De SOS voldoet aan de Wet op de Privacy. Alle informatie blijft lokaal op de SOS in de kamer. Een alarm gaat rechtstreeks naar de handset van de zorgmedewerker en verificatie van dit alarm geschiedt met geanonimiseerde informatie. Na afstel van het alarm wordt alle informatie lokaal van de SOS verwijderd. Installatie van de SOS is eenvoudig en behoeft slechts één netwerkaansluiting (minimaal CAT 5) voor zowel data als stroom. De SOS is daarmee ook in de thuissituatie in te zetten.

Bron: Avics (advertorial)

 

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter