Categorie | Internet

De Tjongerschans kiest voor Zorgportaal van ChipSoft

De Tjongerschans heeft ervoor gekozen om haar patiënten via internet afspraken te laten maken in het ziekenhuis. Het ziekenhuis in Heerenveen heeft gemerkt dat de tijd hiervoor rijp is en zet daarom later dit jaar het de webapplicatie van ChipSoft in. “Wij verwachten dat steeds meer patiënten het digitale contact met hun ziekenhuis als een waardevolle aanvulling zien op de daadwerkelijke zorg”, aldus Wiebrand Hoeksma, Hoofd ICT. “Uiteraard wel op een veilige manier beschikbaar gesteld en ondersteund door goede mondelinge en schriftelijke communicatie.”

Efficiënt en laagdrempelig
Met het Zorgportaal van ChipSoft gaan de patiënten van De Tjongerschans vooralsnog alleen digitaal afspraken maken. Door dit portaal hoeven zij niet meer tussen vastgestelde tijden te bellen naar het ziekenhuis, maar kunnen zij op een moment dat het hen uitkomt via een beveiligde internetsite een afspraak inplannen. Daarbij kunnen zij zich via het portaal op een laagdrempelige wijze laten informeren over hun ziekte of aandoening. “We zien nu al dat onze patiënten steeds meer op digitale informatie georiënteerd zijn”, merkt Hoeksma op. “Wie googlet er nu niet vóór of nadat hij bij de dokter is geweest? Daarom willen wij op termijn onze patiënten via een webapplicatie informatie op maat bieden over hun situatie of aandoening.”

Verminderde registratiedruk
Naast de service aan de patiënt levert het portaal ook voordelen op voor het ziekenhuis. Zo vermindert de registratiedruk op de poli’s, omdat de afspraken zonder tussenkomst van de medewerkers van het ziekenhuis gemaakt kunnen worden; er hoeft dus geen informatie te worden overgetypt. Dit verlaagt de kans op overtypfouten en onduidelijkheden.

EPD ontsluiten
De zorgportalen van ChipSoft kunnen worden ingezet om patiënten een extra service te verlenen, zoals in De Tjongerschans, maar ook om interne en externe zorgverleners een webapplicatie te bieden voor registratie- en inzagemogelijkheden in het ZIS/EPD. Omdat ook correspondentie via het zorgportaal direct en automatisch in het elektronisch patiëntendossier kan worden opgenomen, beschikken zorginstellingen vaak al over veel informatie vóórdat de patiënt naar het ziekenhuis komt. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld spreekuren beter worden voorbereid en efficiënter worden benut.

Bron: ChipSoft

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter