Categorie | Experts

De zorg in Nederland ontzorgen om het betaalbaar te houden

Dat de vergrijzing voor problemen gaat zorgen, is natuurlijk al veel langer bekend. De grote groep babyboomers gaat handen vol geld kosten. Mensen worden ouder en medisch is er veel meer mogelijk. Een nieuwe knie, heup of hartklep? Het kan allemaal tegenwoordig, maar dat kost ontzettend veel geld. Wie betaalt het? Is er genoeg zorgpersoneel beschikbaar? En wat betekent dat voor de zorg in Nederland? Deze kwesties vragen om een innovatieve oplossing.

“We zijn ontzettend slim geworden in Nederland met alle technieken en onderzoeken, de zorg is van goede kwaliteit en de levensverwachting is enorm gestegen. Dat brengt echter ook een nadeel met zich mee: de zorg wordt straks onbetaalbaar”, waarschuwt Pieter Rahusen, Market Development Manager Healthcare bij Ricoh Nederland. Het antwoord op dit vraagstuk is volgens hem e-health. “Er is straks geen geld meer om de kwaliteit van de zorg in stand te houden en dus moeten we het systeem efficiënter en slimmer inrichten.”

E-health
E-health is de verzamelnaam voor IT-oplossingen in de zorg en heeft als doel om de zorg in Nederland te ontzorgen. “Het gaat om informatie in een veilige omgeving gestructureerd aanbieden, zodat medici 24 uur per dag vanaf elke locatie toegang hebben tot die informatie. Rahusen: “De verschillende dossiers van verschillende zorginstellingen komen nu nog nergens bij elkaar. Dat is wel mogelijk, mits het op een veilige manier gebeurt. Als je die gegevens digitaal aanbiedt in een beveiligde omgeving, heb je realtime inzage in die dossiers.”

De toepassingen van e-health gaan echter veel verder dan een gezamenlijk dossier. Stel dat een Nederlandse arts met een videoverbinding direct in contact kan staan met specialisten uit Australië over een operatie. Dat je kennis en expertise deelt met anderen in de wereld, zodat je altijd de beste behandeling kunt uitvoeren. “Het digitaal communiceren en het uitwisselen van informatie tussen de verschillende behandelaars, dat is e-health. We staan nu aan de voet van deze ontwikkelingen, maar door de vergrijzing worden we gedwongen om stappen te zetten.”  Rahusen denkt dat over tien jaar zo’n systeem er moet staan, want anders is zorg niet meer betaalbaar en komt Nederland in een situatie dat niet iedereen goede zorg kan betalen. “Hervormingen zijn nodig om het huidige sociale zorgstelsel betaalbaar te houden. Ook de politiek maakt zich daar voor hard door de discussie aan te gaan dat er meer handen aan het bed moeten, maar van echte maatregelen is het nog niet gekomen.”

Informatie-uitwisseling moet beter
Om dat doel te bereiken, is er nog werk veel te verzetten. Uit recent onderzoek van The Economist Intelligence Unit bleek namelijk dat de snelheid van de technologische verandering de grootste zorg is binnen de gezondheidszorg. Een ander onderzoek van Coleman Parks toonde recentelijk aan dat 60 procent van de zorgverleners de informatie-uitwisseling hekelen. Zorgverleners krijgen te veel informatie uit verschillende systemen en dat heeft een negatieve invloed op hun werkzaamheden. Rahusen: “Er gaat zo veel tijd verloren met administratieve bezigheden. Medisch specialisten, verzorgers en behandelaars moeten gewoon weer kunnen doen waar ze goed in zijn: het behandelen en verzorgen van zieken.”

Het vergt een andere manier van denken om dat te kunnen bereiken in de gezondheidszorg. Het systeem in de gezondheidszorg bestaat nu uit medisch specialisten en verpleeghuizen met een financieringsmodel door de verzekeraars. “Met het systeem worstelen we enorm. Want als de zorg duurder wordt, wie gaat het dan nog betalen?”, vraagt Rahusen zich hardop af. Volgens hem kan IT er voor zorgen dat de zorgsystemen efficiënter en productiever worden. “Alleen zo houd je de zorg betaalbaar.”

De patiënt centraal stellen
IT-leveranciers spelen een belangrijke rol om de wensen en werkzaamheden van specialisten, de ggz en het verplegend personeel aan het bed in een ecosysteem te gieten dat in balans is. Rahusen denkt daarbij dat de zorg een totaal andere benadering gaat krijgen. “Nu staan ziekenhuizen nog centraal, maar straks komt de patiënt centraal te staan, virtueel en fysiek. Daar gaat de technologie naartoe.”

Een voorbeeld is dat een medisch specialist in de toekomst via een app op afstand kan opereren. Een andere IT-toepassing kan zijn dat mensen thuis met een videoverbinding hun behandelaars kunnen spreken. Dat patiënten straks niet meer fysiek naar het ziekenhuis hoeven, maar online deels geholpen kunnen worden. “Voor artsen is het in zo’n geval van essentieel belang dat hij op het moment dat het nodig is, toegang heeft tot de hele medische historie van de patiënt, zodat de juiste hulp kan worden geboden.”

Menselijk contact
Een systeem waarin de informatie-uitwisseling zo efficiënt mogelijk gebeurt,  verlicht de druk op ziekenhuizen en patiënten. “Door de ontwikkelingen wordt de zorg een stukje menselijker, omdat behandelaars weer hun primaire taak kunnen uitvoeren. Menselijk contact blijft echter het belangrijkste en door technologische innovaties kan dat meer en beter menselijk contact zijn.”

Auteur: PieterRahusen, Senior Marketing Manager Healthcare & European MDM Healthcare bij Ricoh Nederland.

 

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter