Categorie | mHealth

Derde editie mHealth Grand Tour zet kwestie diabetes op de voorgrond

Wellicht ken u de mHealth Grand Tour nog van de afgelopen twee jaar. De fietstocht begint in Brussel en eindigt in Genève. In het Brusselse Autoworld Museum is op 3 september het startschot gegeven. De sfeer zat er bij de deelnemers gelijk goed in, die letterlijk stonden te trappelen voordat zij op hun fiets mochten stappen voor vertrek. Nog even lopen zij zich in hun racefietsoutfits warm op de promenade. Relaties en pers bekeken daarnaast met interesse de diverse hightech demo’s en spraken met elkaar verder over de laatste ontwikkelingen rondom zorg en ICT.

mHealth Grand Tour

mHealth Grand Tour

In slechts 10 dagen werd zo’n 1.500 kilometer afgelegd, met een klim van meer dan 22.000 meter. Zo’n avontuur is niet niks en vraagt om behoorlijke fysieke en mentale inspanningen. De deelnemers werden echter nauwkeurig begeleid en hadden er veel plezier in. Een aantal deelnemers deelde bovendien graag in levendige bewoordingen hoezeer zij van het prachtige landschap waar zij langs fietsen hadden genoten.

Via deze tour werden diverse innovatieve mobiele gezondheidsoplossingen gedemonstreerd. De derde editie van de mHealth Grand Tour zette de kwestie diabetes op de voorgrond. De officiële naam voor diabetes of suikerziekte is diabetes mellitus. Letterlijk vertaald betekent de naam honingzoete doorstroming. Mellitus is honingzoet en diabetes doorstroming.

Pandemische aandoening 

Nu weten we allemaal dat gezonde voeding, beweging en regelmaat van levensbelang zijn voor een fit leven. Niet voor niets loopt het op dit moment storm rond de loop- of calorie-apps. Toch kampen veel mensen nog altijd met type 1 of 2 diabetes, ook wel een pandemische aandoening of chronische stofwisselingsziekte genoemd.

Bij mensen met diabetes type 1 maakt het lichaam geen insuline meer aan. Bij mensen met type 2 maakt de alvleesklier te weinig insuline aan of de insuline werkt niet meer goed in het lichaam. Type 2 komt met name voor bij ouderen en mensen met overgewicht, onder wie ook steeds vaker jonge kinderen en jongeren.

De Internationale Diabetes Federatie verwacht dat zo’n 592 miljoen (!) mensen in 2035 wereldwijd type 1 of 2 diabetes zullen hebben. In 2014 hebben 387 miljoen mensen suikerziekte. Dit is zo’n 8,3% van de hele wereldbevolking. Laat duidelijk zijn dat de vertegenwoordigers van de mHealth Grand Tour 2015 goed weten waar ze aandacht voor vragen.

Realtime telemonitoring 

Een van de demo’s liet zien hoe door het combineren van IT en zorg diabetes op maat kan worden bestreden of gehandhaafd. Centraal daarbij staat realtime telemonitoring, mobiel en op afstand. Hierbij wordt gewerkt met gepersonaliseerde programma’s in plaats van de talloze populaire gezondheidsapps die we massaal omarmen. Ook kregen de deelnemers gedurende de fietstocht gespecialiseerde medische coaching.

Dataverzameling 

Orange Healthcare was hoofdsponsor van het event en zorgde voor de beveiligde verzameling, transmissie en hosting van data in de eigen Orange cloud. Daardoor hadden de fietsers doorlopend toegang tot informatie over het weer, de route, sociale media en meer. Het belangrijkste was echter dat de gegevens veilig via een Connected Health Center-platform met het medische team gedeeld kon worden. Orange zette hiervoor M2M-diensten in die voldoen aan de laatste Europese wet- en regelgeving ten aanzien van onder andere privacy en security. De meerwaarde van deze aanpak zat ‘m in dit geval in de dataverzameling en -analyse voor een grondige medisch-wetenschappelijke observatiestudie.

Eén van de deelnemers liet zien wat hij via de sociale media met het thuisfront had kunnen delen. Geen selfiestick komt er bij de foto’s aan te pas, grapte hij, hoewel de beelden van het scherm spatten. Trots liet hij ook de gereden afstanden zien. Dagelijks probeerde hij een routekaart te delen, zodat mensen konden zien waar hij zich bevond en waar hij naartoe ging. De enthousiaste en aanmoedigende reacties die hij via sociale media kreeg, motiveerden om nog beter te presteren. Daarbij maakte hij overigens geen geheim van zijn medische gegevens. Met evenveel plezier deelde hij af en toe meer informatie over zijn prestaties als die gegevens net even iets opvallender waren dan de rest.

Hechte groep 

Een andere participant aan de mHealth Grand Tour vertelde dat de groep nog hechter was dan wellicht vooraf werd verwacht. De reden daarvan was volgens hem dat de deelnemers een aantal gemeenschappelijke interesses hebben. Zo vertegenwoordigden zij allemaal vooraanstaande IT- en mhealth-partners zoals Orange Healthcare, Samsung, Intel, GSMA, Tellspec en MedWhat. Er was daardoor veel herkenning voor wat zij van dag tot dag doen, de bijdrage die zij door middel van dit grootschalige evenement wilden leveren en met welke technologieën ze werkten. Natuurlijk lasten ze af en toe een competitieve sprint in. Het was voor de deelnemers hard werken en toch beleefden ze dit avontuur in volle bewustzijn samen.

Observatiestudie 

Binnenkort zullen de resultaten uit deze observatiestudie publiekelijk bekend worden gemaakt, zodat de impactvolle lessen van informatie- en communicatietechnologie met een breder publiek gedeeld worden.

 

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter