Categorie | 5 vragen aan...

Een paar vragen aan… Annerieke Heuvelink

Op 18 januari organiseerde Stichting Toekomstbeeld der Techniek het symposium ‘Play on: gaming voor de nieuwe generatie senioren. Doel van de dag is om inspirerende toekomstvisies te ontwikkelen op hoe gaming een bijdrage levert aan het fysiek-sociale welzijn van de volgende generatie ouderen.

Tijdens het symposium stelde Mylène Ragon een paar vragen aan Annerieke Heuvelink, wetenschappelijk onderzoeker TNO, Expertisecenter Behavioural and Societal Sciences in Soesterberg.

Hoe kijkt de zorg zelf naar de komst van games in verzorgingshuizen?
“Ik denk dat er veel bij komt kijken waar nu nog niet echt aan wordt gedacht bij het ontwikkelen van een game. Behalve dat je moet nadenken over wie het spel gaat spelen, moet je ook gaan kijken wie het spel moet gaan faciliteren en gaat betalen. Als je bijvoorbeeld een game krijgt waardoor ouderen langer zichzelf bezig houden, dat zij de zorg minder belasten, dan moet de zorginstelling daar ook de faciliteiten voor bieden. Deze faciliteiten moeten zij weer integreren in hun verzorgingshuis. Het zorgpersoneel moet ook beseffen dat het veel moeite kost om mensen naar een bepaalde ruimte te rijden waar zij dat spel kunnen spelen. Uiteindelijk zou het er voor kunnen zorgen dat het personeel zo wel meer tijd overhoudt. De hele omgeving van de ouderen moet je bewust maken hoe zo’n spel ingepast kan worden in hun dagelijkse leven”.

Hoelang gaat het duren voordat games helemaal geïntegreerd zijn in verzorgingshuizen?
“Je moet een goede businesscase hebben. De zorg is een hele moeilijke markt waarin weinig geld is terwijl de groep ouderen steeds groter wordt. Ik denk dat ‘zomaar een leuke game’ die veel moeite en geld kost geen toekomst heeft. Een game moet een probleem oplossen en meer oplevert dan het kost. Daar moet de  zorg en de game-industrie heel goed naar kijken”.

Kunnen games oplossingen bieden in de zorg op het gebied van tijdsdruk of personeelstekort?
“Ouderen hebben vooral fysieke zorg nodig. Games kunnen daarin een gedeelte helpen of oplossen. Je zal altijd personeel nodig hebben om de ouderen op andere vlakken te ondersteunen. Dit zal altijd de grootste kostenpost blijven. We moeten oppassen dat we de toekomst van serious gaming niet te rooskleurig inzien”.

Hebben de games die nu worden ontwikkeld nog betekenis voor de ouderen in de toekomst?
“Serious Gaming zal meer geïntegreerd worden in algemene ontwikkelingen in de technologie. We zijn met veel motorieke projecten bezig die weinig geld kosten. Denk aan het aanpassen van huizen met sensoren of het monitoren van lichamelijke data. Als de omgeving technisch gevorderd is dan is het ook veel makkelijker om game-aspecten toe te voegen. Het zal er meer naar toe gaan dat je game-elementen toevoegt aan apparaten dan dat je speciale games ontwikkeld. Daar zijn nog veel mogelijkheden. Dit is een goedkope oplossing omdat de game geïntegreerd kan worden”.

Meer informatie over het symposium Play on en de toekomstverkenning Serious Games voor Senioren op www.stt.nl/gamesvoorsenioren

Auteur: Mylène Ragon en Stichting Toekomstbeeld der Techniek.

© Digitalezorg.nl

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter