Categorie | iPad in de zorg

Evaluatie iPad EPD pilot bij GGZ NHN

Begin deze maand heeft Rob de Ruiter, Directeur ICT van GGZ NHN ons inzage gegeven in een pilotproject waarin iPads worden gebruikt om zorgprofessionals remote en via Citrix toegang te geven tot het EPD. Dat artikel is hier te lezen. Inmiddels zijn de resultaten bekend en geeft Rob hierover toelichting op Digitalezorg.nl.

Uitkomsten gebruikerstest EPD-Citrix op iPad pilot bij GGZ Noord-Holland-Noord
Van november 2010 tot en met februari 2011 heeft een groep van 20 behandelaren uit verschillende divisies en disciplines de iPad getest. Doel is vast te stellen of er in een ambulante setting in het EPD op een iPad via Citrix receiver beter gewerkt kan worden in vergelijk met laptops met Citrix en EPD. Er wordt bij deze pilot met name gekeken naar het gebruiksgemak.

Resultaten pilot
De testgroep noemde met name de lange batterijduur, het lage gewicht, beperkte grootte, de gebruiksvriendelijkheid van de standaard apps (mail, agenda, notitieblok, safari, maps), de korte opstarttijd, de stabiele 3G en wifi verbinding tot de meest aansprekende voordelen. En dat alles vertaalt zich dan naar sneller, makkelijker en papierloos onderweg of thuis kunnen werken. Zowel in het EPD, maar juist ook daarnaast mail en agenda taken bij kunnen houden.

Naast de voordelen zijn er ook nadelen uit de test gekomen. Het invoeren van gegevens in het EPD is moeilijk en niet altijd efficient door oa het virtuele toetsenbord en daardoor kleiner leesgedeelte. Er ontstaat tevens snel gebrek aan overzicht in het EPD en er is merkbare traagheid in schermreactie. Dit in tegenstelling tot alleen opzoeken en lezen van gegevens in het EPD. Verder is de scrollfunctie onder Citrix verwarrend en zijn er nog te veel (technische) stappen om in het EPD te komen.

Een onverwachte positieve ervaring zijn de reacties van cliënten op het gebruik van de iPad. Cliënten reageerden enthousiast en toonden veel betrokkenheid bij het apparaat. Of deden een uitspraak als moderne uitstraling, vast ook een goede behandeling. Men vond het daarnaast makkelijk om gezamenlijk met de behandelaar te kijken naar het behandelplan en wijzigingen te maken. Ook bepaalde niet-EPD, maar wel zorggerelateerde informatie is via de iPad gezamenlijk en snel online voorhanden. En ingeval van de jeugdzorg kan je makkelijk even kijken naar hun websites, spelletje spelen of muziek luisteren in het kader van de behandelrelatie.

Conclusie
De Citrix-oplossing wordt gezien als haalbaar maar lastig. De iPad zit daarnaast vol met met toekomstige mogelijkheden. Gezien de nadelen die uit de test naar voren zijn gekomen wordt de iPad-Citrix-EPD combinatie voor de ambulante hulpverlener nog niet als voldoende “klaar voor gebruik” gezien.

Verder riep de pilot nog andere discussiepunten op die nader aandacht behoeven. Vermenging prive en werk. Je werk is altijd in de buurt. Je bent altijd bereikbaar. Regels en instructie wat mag er wel en niet met clientendata? Noodzaak van gebruikersinstructie blijft. Ook bij een iPad! Decentraal beheer en afhankelijkheden. Zowel bij eindgebruiker als I&A afdeling. Eisen aan ICT voorzieningen eindgebruikers thuis.

Hoe nu verder?
We verlengen de pilot tot 1 juni met de focus op 2 punten.

  1. Verbeteren invoeren van gegevens. Hiertoe gaan we testen met verschillende iPad hoezen inclusief bluetooth toetsenbordje.
  2. Verbeteren EPD informatie aanbod voor onderweg. Hiertoe zal er toegewerkt worden naar een eisenpakket voor een “mini-EPD”.
    1. Dat proberen we dan in een user interface te realiseren wat beter werkbaar is onder Citrix op een iPad. Dat kunnen we mogelijk grotendeels zelf realiseren.
    2. Maar de grootste winst is waarschijnlijk te behalen als we het “mini EPD” als native iPad app laten ontwikkelen. Dit zou dan een logische doorontwikkeling zijn van de tijdregistratie app voor de iPhone. Hier zijn we namelijk al mee bezig ism McKesson en Sharewire.

Al met al een zeer zinvolle pilot. Met de drive van de pilotmedewerkers om door te gaan op de ingeslagen weg.

Rob de Ruiter, Maart 2011

© Digitalezorg.nl

4 Responses to “Evaluatie iPad EPD pilot bij GGZ NHN”

  1. Systeembeheerder schreef:

    Slecht artikel een mooi promo verhaaltje

    Allereerst zijn alle voordelen boven beschreven niet te danken aan de GGZ NHN
    maar aan de fabriek die deze appels vervaardigt.
    Ten tweede fijn en efficiënt werken ligt het aan een stabiele website in het geval van GGZ NHN is er te veel storing en misschien moeten daar eens wat meer aandacht aan besteed worden.
    I.p.v. mooi sier maken met wat Ipadjes.
    Ik heb als systeembeheerder de padjes getest erg technisch de gemiddelde gebruiker zal
    waarschijnlijk afhaken en verder geïrriteerd raken door die ICT experimenten. Een paar nagelaten de jonge streber

  2. Bert schreef:

    Goed om te testen met mobile devices. Denk ook eens aan Android tablets. De keuze is veel groter en ze doen wat minder moeilijk over een muis 🙂

    Bij een native app moet je natuurlijk kiezen, maar zolang de toegang via Citrix loopt maakt het niet uit.

  3. Mooi dat GGZ NHN deze mogelijkheid serieus neemt. Er zijn naar mijn mening nog te weinig zorgaanbieders die inzien welke voordelen mobile technologie met zich meebrengen.
    Wij hebben onze applicatie MeXtra om behandelplannen op te stellen en te rapporteren op de interventies ook gereed gemaakt voor gebruik op de Ipad. Dat vergt enkele aanpassingen in de User Interface maar dan heb je ook iets waar heel goed mee te werken is.
    Zorgaanbieders die het willen proberen kunnen dat voor een periode van 3 maanden gratis doen. Stuur een e-mail en we maken een afspraak.

  4. Goed artikel. Dat is precies wat we bij veel klanten tegenkomen. Niet alleen in de zorg overigens. We merken dat klanten met veel vragen zitten. Daarom hebben we ook een bijeenkomst georganiseerd op 13 april om zorginstellingen te informeren.

    Kijk eens op http://www.simac.com/seminar/zorg. Daar staat het volledige programma. Er zijn nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Deelname is kosteloos.

Trackbacks/Pingbacks


Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter