Pages Menu
Categories Menu

Posted on 18/09/2019 in Actueel | 0 comments

Farmaceuten laten online vooral op nationaal niveau kansen liggen

De Worldcom Public Relations Group, ‘s werelds grootste netwerk van onafhankelijke PR-bureaus, heeft zijn eerste ‘Digital Health Monitor – Pharrmaceuticals’ uitgebracht. Uit de Monitor, waarin de online- en social-communicatie van 25 wereldwijd opererende farmabedrijven in 20 landen beoordeeld wordt, blijkt onder andere dat veel farmaceuten hun ‘online presence’ niet ten volle benutten.

De Digital Health Monitor – Pharmaceuticals bekijkt in welke mate de grote farmabedrijven aanwezig zijn op en gebruikmaken van apps, blogs, Facebook, Flickr, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Tumblr, Twitter en YouTube. Voor de online-analyses is gebruikgemaakt van de monitoring tool OBI4Wan.

Serge Beckers, managing partner van het Arnhemse communicatiebureau Wisse Kommunikatie en voorzitter van de Healthcare Practice Group van Worldcom: “onze eerste Digital Health Monitor heeft een aantal interessante trends en gemiste kansen blootgelegd. We weten natuurlijk allemaal dat farmaceuten heel voorzichtig moeten zijn met wat ze zeggen en waar ze dat doen, maar dat neemt niet weg dat je communicatief heel wat meer kunt bereiken als je iets creatiever omgaat met de kanalen die vaak gratis tot je beschikking staan. Een simpele ingreep, zoals YouTube structureel inzetten om aan je employer brand te werken, helpt bijvoorbeeld al om je staande te houden in de battle for talent.”

Resultaten in het kort

Bayer is de algehele nummer 1, Pfizer maakt het best gebruik van YouTube van alle onderzochte farmaceuten, en Novartis is de nummer 1 op het gebied van LinkedIn. Daarbij moet opgemerkt worden dat geen enkel bedrijf deze kanalen optimaal weet te benutten, zoals uit het rapport blijkt. Zo zou er ondanks de beperkingen door de strenge regelgeving binnen de farmacie toch nog winst te behalen zijn op het gebied van recruitment, bijvoorbeeld door de mogelijkheden op YouTube beter te benutten.

De Digital Health Monitor evalueerde ook de berichtgeving over en door de farmaceutische bedrijven. Hoewel de meeste berichten neutraal van aard zijn, is er een aanzienlijk aantal negatieve berichten te vinden over onderwerpen als misbruik van opioïden, omkoping en corruptie.

Aanbevelingen

In de Worldcom Digital Health Monitor zijn de volgende vijf aanbevelingen opgenomen om de online-communicatie te verbeteren:

  1. Zorg voor een carrièrekanaal op YouTube als je op zoek bent naar nieuwe werknemers. Maak gebruik van je bestaande werknemers; zij kunnen je door het posten van hun eigen ervaringen helpen je ‘employer brand’ te promoten
  2. Zorg dat de digitale kanalen die jij gebruikt overeenkomen met de kanalen die je doelgroep het meest gebruikt. En dat zowel op lokaal als op mondiaal niveau
  3. Vergelijk je ‘digital footprint’ met die van je concullega’s en zorg dat je je deelbare informatie ook daadwerkelijk deelt via alle beschikbare kanalen
  4. Laat zien dat je bedrijf weliswaar internationaal werkt, maar wel begrijpt dat elke lokale markt daarbij belangrijk is; investeer dus in lokale digitale kanalen
  5. Gebruik je online monitoring tool om die onderwerpen te vinden waarover je als farmaceut een mening moet hebben, en deel die mening gevraagd en ongevraagd.

Andere resultaten uit de Worldcom Digital Health Monitor  

Websites

Alle onderzochte farmaceuten hebben een ‘global website’, maar slechts enkele hebben ook lokale websites in alle landen. Landensites zijn echter een cruciaal communicatiemiddel om de binding van het merk met de lokale bevolking te versterken.

Blogs

Op internationaal niveau maken farmaceutische bedrijven weinig gebruik van blogs. Hoewel bijna alle farmaceuten een blogpagina hebben op hun .com-site, is het aantal blogs dat daadwerkelijk gepost wordt tamelijk bescheiden. Lokale blogs komen slechts zelden voor.

Apps

De meeste bedrijven hebben efficiënte, doelgroepgerichte apps. Met uitzondering van twee bedrijven scoren de farmaceuten 50% of meer in deze categorie.

Social media

Op twee na beschikken alle farmaceutische bedrijven over internationale Facebook-accounts. Ondanks het feit dat het aantal Facebook-gebruikers wereldwijd veel groter is, hebben wel alle onderzochte farmaceuten een internationaal Twitter-account.

LinkedIn

LinkedIn-accounts zijn aanwezig, maar geen enkele farmaceut behaalt zelfs maar 50% van de score. Landspecifieke pagina’s op LinkedIn blijken in de farmaceutische sector nog geen gemeengoed te zijn.

YouTube

Gezien de reikwijdte van YouTube is het verrassend dat dit platform niet lijkt te behoren tot het standaard communicatiearsenaal van de farmaceutische bedrijven. Lokale YouTube-accounts zijn slechts in een handvol landen beschikbaar.

Het gebruik van de overige kanalen, d.w.z. Google+, Pinterest, Flickr, Instagram en Tumblr, is heel laag gebleken bij de onderzochte farmaceutische bedrijven.

Het complete rapport is hier te downloaden

Bron: worldcomgroup.com/

Reageer