Categorie | Experts

Havenziekenhuis laat ‘social media ballonnen’ op

“Op onze verjaardag organiseren we een windstrekenballonnenwedstrijd voor afdelingen, leveranciers, onze volgers op social media en andere belangstellenden”, aldus het Havenziekenhuis in Rotterdam. Op 18 oktober bestaat het Rotterdamse ziekenhuis precies 85 jaar en dat moet gevierd worden.

Doelgroepen
De nieuwstekst op de site van het Havenziekenhuis kan misschien hier en daar wat sterker, maar dat doet niets af aan het initiatief. Leuk aan de actie is namelijk dat het ziekenhuis aan verschillende doelgroepen (ik ga ervan uit dat afdelingen zowel patiënten als personeel beslaat) denkt, zelfs de volgers op social media. Hoe pakt het ziekenhuis dit voor die volgers aan? Simpel. Op 18 oktober laat het Havenziekenhuis ballonnen los en stelt voor de verste ballonnen van de verschillende doelgroepen prijzen beschikbaar (van high teas voor afdelingen tot feestpakketten voor de verste social media ballon). Via social media kun je meedoen aan de actie door het jubileumbericht van het Havenziekenhuis op Twitter te retweeten of het bericht op Facebook te liken. Het ziekenhuis laat dan namens de fan of follower een ballon op.

Impact actie
De actie werd op vier oktober online gezet. Op het moment van schrijven kennen de jubileumtweets (er zijn er twee in omloop) 11 en respectievelijk 9 retweets. Op Facebook is het bericht 33 keer geliked en de RSS versie daarvan 5 keer. Dat klinkt als niet zo veel, maar op Facebook heeft het ziekenhuis in totaal 210 fans. Dat betekent dat bijna twintig procent van de fans het bericht heeft geliked. Ervan uitgaande dat iedereen die het bericht liked, ook de gehele pagina liked. Een mooie score! Op Twitter is deze ratio helaas (nog) niet gehaald.

Lef tonen op social media
De actie lijkt in uitvoering nog niet helemaal honderd procent sluitend, maar dat doet er eigenlijk niet toe. Het geeft naar mijn idee wel een goede richting voor social media gebruik in de zorg aan. Niet alle social media uitingen hoeven over zorgverlening te gaan. Het gaat er juist om dat er een breder verhaal wordt neergezet waardoor volgers ‘engaged’ raken. Daarnaast toont het Havenziekenhuis met de ballonactie via social media een stukje lef. En daar gaat het ook om: gewoon doen. Het blijft uitproberen wat wel en wat niet werkt. Denk bijvoorbeeld aan het Rijnstate Ziekenhuis dat probeerde spermadonoren te werven via social media. Door de een werd die actie toegejuicht, terwijl de ander het schandalig vond. Veel social media gebruikers kunnen creativiteit in uitingen bijzonder waarderen. Ik ben duus benieuwd of de ballonnen van het Havenziekenhuis ook op social media gaan vliegen. Ik hoop het wel.


Kim Sterenborg is Consultant Nieuwe Media bij Ordina. Zij combineert haar eerder opgedane kennis over de zorg bij Skipr en MedischContact.tv met nieuwe media. Op Digitalezorg.nl blogt Kim over nieuwe media, communicatie en marketing in de zorg. Volg haar ook op Twitter.

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter