Pages Menu
Categories Menu

Posted on 20/01/2015 in Case Study | 0 comments

Heldere processen maken zorg efficiënt

Ascom en KPN hebben de handen ineengeslagen en hebben een missiekritische communicatie-oplossing ontwikkeld voor de gezondheidszorg, gebaseerd op mobiele netwerktechnologie. Wendy Bor, Directeur Global Sales Operations van Ascom en Monique Philippens, Directeur KPN Zorg, lichten toe waarom dergelijke communicatie-oplossingen cruciaal voor de zorgsector zijn.

Waarom introduceert Ascom juist nu een mobiele netwerktechnologie-oplossing voor de zorgmarkt?
Wendy Bor: Er zijn drie redenen waarom we deze oplossing nu op de markt brengen. De eerste is dat de zorgsector steeds mobieler wordt. Zorgverleners werken op verschillende locaties, zowel in zorginstellingen als buiten de instellingen, zoals bij mensen thuis. Daarnaast bestaat de huidige communicatie niet meer alleen uit eenvoudig telefonisch verkeer en berichten, maar worden er steeds grotere hoeveelheden data uitgewisseld. Zo kunnen mobiele apparaten bijvoorbeeld al golfvormen van een hartmonitor laten zien. De derde trend is een toename van het aantal elektronische patiëntendossiers. Dit vraagt om een goede integratie om informatie te delen tussen verschillende applicaties, apparaten en netwerken.

Welke voordelen biedt een missiekritisch netwerk voor zorgverleners?
Monique Pilippens: Wij willen de processen in zorginstellingen efficiënter maken, zodat zorgverleners overal kunnen werken. Hiervoor is betrouwbare informatie-uitwisseling vereist tussen zorgverleners en tussen professionals en consumenten in een veilige omgeving. Een constante beschikbaarheid is hierbij noodzakelijk. Zo zetten we bijvoorbeeld in een ziekenhuis een mobiel netwerk op speciaal voor personeel, zodat mobiel telefoonverkeer van patiënten en bezoekers deze communicatie niet kan verstoren.

We hebben een ZorgCloud gebouwd samen met onze partners, waarvan Ascom er één is. De cloud voorziet niet alleen in het netwerk, maar ook in de werkomgeving en applicaties voor zorgverleners waarmee ze patiëntgegevens kunnen analyseren. Alarmsystemen en hartmonitoren zijn hier een voorbeeld van. Als de informatie zich in de cloud bevindt, dan kunnen deze gegevens eenvoudig worden uitgewisseld, omdat er een standaard is ontwikkeld voor zorginstellingen.

De ZorgCloud van KPN is een Nederlandse hub die het mogelijk maakt een werkomgeving te creëren waar mensen met elkaar in contact kunnen komen en zij informatie met elkaar kunnen uitwisselen. De hub is alleen beschikbaar voor gecertificeerde organisaties. De meerderheid van de ziekenhuizen en bijna alle huisartsen, apothekers en andere zorginstellingen in Nederland zijn aangesloten op deze hub.

Wat zijn de voordelen van het interoperabiliteitsprogramma van Ascom voor de mobiele netwerktechnologiesector?
Wendy Bor: We hebben ons operabiliteitsprogramma uitgebreid, zodat we nu ook kunnen samenwerken met andere leveranciers uit de mobiele technologiesector, zoals telecomaanbieders. Hierdoor weten we zeker dat we onze apparaten kunnen testen en dat ze valide zijn binnen de verschillende netwerken. Ons doel is dat alle medische apparaten en overige infrastructuren in een ziekenhuis zonder problemen met elkaar kunnen communiceren. Daarom werken we samen met aanbieders die kunnen voorzien in een veilige en betrouwbare connectiviteit waar de zorgsector behoefte aan heeft.

Welke diensten levert Ascom voor de zorgsector?
Wendy Bor: Door de combinatie van WiFi en mobiele technologieën kunnen wij innovatieve applicaties ontwikkelen. Doordat we informatie mobiel kunnen maken, is de data beschikbaar op de plek waar het nodig is. Zo hebben zorgverleners bijvoorbeeld toegang tot patiëntgegevens, waar ze zich ook bevinden op dat moment. Onze oplossingen verminderen alarmmoeheid, we zorgen ervoor dat het juiste alarm terecht komt bij de juiste persoon. Dit voorkomt dat zorgverleners de hele dag worden geconfronteerd met alarmen. We werken aan het verbeteren van klinische workflows met onze applicaties, waardoor zorginstellingen profiteren van een grotere efficiëntie en kostenbesparing. Hierdoor worden er minder fouten gemaakt en kan personeel sneller reageren als een patiënt hulp nodig heeft. Dit zorgt voor een grotere patiëntveiligheid en meer tevredenheid bij werknemers.

Hoe kan een zorgaanbieder profiteren van de beste return on investment?
Wendy Bor: Er zijn veel verschillende manieren om return on investment te definiëren. Uiteraard is dit een financiële kwestie, maar patiëntveiligheid is de belangrijkste factor. Ziekenhuizen zouden zich moeten richten op hun belangrijkste taak, namelijk het zo goed mogelijk zorgen voor patiënten. Een laag sterftecijfer, goede patiënttevredenheid en een korte verblijfsduur in het ziekenhuis blijven belangrijk. Onze zorgoplossingen omvatten het mobiel beschikbaar maken van data zodat deze overal toegankelijk is, de ondersteuning van slimme workflows zoals medicijnadministratie, verhoogde doorvoer van radiologiediensten en het verminderen van alarmmoeheid. Deze oplossingen optimaliseren de klinische workflows en verbeteren de positie van zorgverleners. Een tevreden werknemers is de beste hulpverlener en draagt bij aan een hogere patiënttevredenheid.

Bron: KPN en Ascom

 

 

Reageer