De Benchmark 2012 liet zien: de branche (ActiZ) loopt voorop op gebied van sociale innovatie, maar (nog) niet op het gebied van technologische ontwikkelingen. Aad Koster, directeur van ActiZ, deed op 30 oktober tijdens het ActiZ congres Informatisering in de ouderenzorg 2.0 een oproep om de achterstand zo snel mogelijk in te halen.
Meer dan 80% van de ouderenzorg is zich op dit moment aan het oriënteren op een fundamentele vernieuwing van zorgprocessen en zorgondersteuning. Het congres bood een overzicht van trends en ontwikkelingen en de impact die deze hebben op de zorg, bedrijfsvoering en juridische implicaties.
Noodzaak innovaties
ActiZ is er voorstander van dat ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Met een steeds krapper wordende arbeidsmarkt en afnemende financiële middelen zal er onvoldoende menskracht zijn om de gezondheid en het welzijn van cliënten thuis, maar ook binnen instellingen, te monitoren. Het is van cruciaal belang om te kijken hoe ICT-technologie kan bijdragen in de zorg.
Facetalk
Lucien Engelen, directeur Radboud REshape & Innovation Center vertelde dat het Radboud al heel ver is met innovaties op het gebied van beeldschermcommunicatie. Patiënten kunnen via Facetalk, een speciaal ontwikkelde iPad app, thuis via een beeldscherm praten met hun artsen en andere behandelaars. Engelen liet ook voorbeelden zien van speciale diagnotische apps voor smartphones. Hiermee kan temperatuur gemeten worden, ziekteverschijnselen ingevoerd en beelden van uiterlijke kenmerken van aandoeningen gediagnosticeerd worden. Hieruit volgt een advies: ga onmiddellijk naar je arts of: is niet acuut. Hij liet ook een apparaatje zien dat je aan je smarphone kunt klikken en waarmee je een ecg kunt maken en aan je specialist kunt laten zien. Toekomstmuziek, maar een aantal leden van ActiZ is ook al goed op weg.
Voorbeeld Ariëns Zorgpalet
Wim Walet hoofd ICT van van Ariëns Zorgpalet vertelde dat de verzorgenden van AriënsZorgpalet de iPad gebruiken om toegang te krijgen tot het ECD en om het ECD actueel te houden. Hiervoor is een draadloos netwerk aangelegd, waardoor het ECD via de iPads overal te benaderen is. De iPad is eenvoudig te bedienen, makkelijk mee te nemen en de cliënt kan meekijken bij de invoering van zijn of haar gegevens.
Besparing tijd en menskracht
Beeldcontact en toegang tot het cliëntendossier AAA (anywhere, any place and any time) via goedkope, onderhouds- en gebruikersvriendelijke (consumenten) oplossingen zoals tablets en smart phones kan enorm veel winst opleveren. Professionals zijn beter in staat om te doen wat ze vooral moeten doen: zorg verlenen. En de zelfredzaamheid van ouderen, in welke setting dan ook, wordt versterkt.
Tenslotte
Tijdens het congres werd het urgentiegevoel rond informatisering in de ouderenzorg met elkaar gedeeld. De sprekers stimulerende de deelnemers om aan de slag te gaan en die boodschap is met enthousiasme ontvangen. De sfeer was: er zijn veel inspirerende innovaties waar we mee aan de slag kunnen. De sprekers en de deelnemers reageerden ook op stellingen. Uit de reacties bleek dat de toekomstvisie van ActiZ wordt ondersteund. Technologie speelt een duidelijke rol bij de opdracht om bijvoorbeeld lang thuis wonen voor ouderen mogelijk te maken.
Bron: ActiZ