Categorie | Zorginnovatie

Lancering Care Info Center maakt moderne zorg toegankelijk

Met de lancering van het Care Info Center is Nederland een onafhankelijk platform voor woningaanpassingen en hulpmiddelen rijker. Dit informatiecentrum geeft op een moderne manier, via internet en sociale media, inzicht in de beschikbare mogelijkheden op het gebied van woningaanpassingen en hulpmiddelen. Het doel van het Care Info Center is het creëren van een overzichtelijk en laagdrempelig centrum dat tevens een netwerk opbouwt tussen afnemers, leveranciers en installateurs.

Door de vergrijzing hebben mensen steeds vaker en voor een langere tijd hulp nodig. Dat kan om thuiszorg gaan, maar ook om (para)medische zorg die in veel gevallen in de eigen woonomgeving moet worden toegepast. Op zichzelf is dit geen probleem, omdat we met de moderne techniek voor praktisch elk probleem aanpassingen en hulpmiddelen voor handen hebben. Maar voor de ‘cliënt’ of zijn familie zijn deze oplossingen in veel gevallen lastig en zeker niet snel te vinden.

Er zijn in ons land diverse websites die een opsomming van producten bevatten. Echter, veel van deze sites zijn verouderd, maar vooral vertonen zij maar een klein gedeelte van de beschikbare hulpmiddelen. Zelfs door de overheid gefinancierde websites tonen verouderde en onvolledige gegevens. Het Care Info Center brengt daar verandering in aan, door een zo volledig mogelijk aanbod te tonen, helder gerubriceerd en met de mogelijkheid om vragers en aanbieders met elkaar in contact te brengen.

Het Care Info Center is een initiatief van Marc Manders, ondernemer actief in de installatiewereld en de ICT-sector, waar hij zich specialiseerde in het creëren van 3D-omgevingen. Zowel vanuit zijn rol als installateur en ICT’er werd Manders regelmatig om advies over zorgoplossingen gevraagd door instellingen, woningbouwverenigingen, installateurs, maar ook particulieren. Hij merkte dat er geen goed overzicht beschikbaar is, en nam vervolgens de taak op zich om dit via het Care Info Center te realiseren.

Inmiddels resulteerde dit in een online platform dat meerdere taken heeft.

  1. Het overzichtelijk en laagdrempelig online tonen van de beschikbare woonaanpassingen en hulpmiddelen (inmiddels ruim 4.000 producten).
  2. Het actief en permanent benaderen van bedrijven, instellingen en installateurs om tot een compleet zorgplatform te komen.
  3. Via de inzet van sociale media de producten en diensten beter onder de aandacht brengen.
  4. Belangstellenden op dit platform niet alleen een totaaloplossing qua producten aanbieden, maar ook de keuze voor een installateur in zijn of haar buurt.
  5. Elk half jaar een actieve controle van alle artikelen op juistheid van gegevens en beschikbaarheid.
  6. Vanaf 1 januari 2015 een Nieuwsbrief met nieuwe producten, bijzonderheden van bestaande producten en wetenswaardigheden van belangenverenigingen en installateurs.

Inmiddels is fase één, het ontwikkelen en geschikt maken van de software voor het platform, afgerond. Ook fase twee, het invoeren van artikelen door fabrikanten en leveranciers is in een afrondend stadium. Tegelijk is ook fase drie ingegaan, en dat houdt in dat er een database van installateurs, gespecialiseerd op het gebied van woningaanpassingen, wordt toegevoegd. Tevens is er een samenwerking opgezet met belangenverenigingen, gemeenten en andere partijen. Vanaf oktober 2014 zal het Care Info Center beschikbaar zijn. Het aanbod is op dat moment nog niet volledig, maar wel zodanig breed dat afnemers en aanbieders er het meest uitgebreide aanbod op het gebied van woningaanpassingen en hulpmiddelen kunnen vinden.

Bron: Care Info Center (persbericht)

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter