Categorie | Case Study

McKesson begeleidt Havenziekenhuis Rotterdam bij digitaliseringsslag

Heel vroeger had je in Leiden het Instituut voor de Tropen. De artsen daar constateerden dat er veel zeelieden naar Nederland kwamen met vreemde ziektes onder de leden. Zij besloten om het Instituut voor Tropische Ziektes op te richten om deze mensen te kunnen genezen. Uiteindelijk heeft dit 86 jaar geleden geresulteerd in de stichting van het Havenziekenhuis. Op dezelfde plek waar het nu staat, maar in veel kleinere vorm.

Het Havenziekenhuis is nu een zelfstandig onderdeel van het Erasmus MC en heeft gekozen voor een beperkt aantal specialismen, waaronder tropische ziektes. Het Havenziekenhuis kent 17 specialismen, wat het ziekenhuis tot een klein maar persoonlijk ziekenhuis maakt. Voor de meest voorkomende zaken kun je in het Havenziekenhuis terecht.

Historie
Het was eerder de bedoeling dat het Havenziekenhuis zou fuseren met een ander ziekenhuis in de regio. Ook de IT-omgevingen zouden samengaan. Op het laatste moment is besloten om deze fusie toch niet door te laten gaan, waarop ook de IT-omgevingen ontvlochten moesten worden. Op dat moment is McKesson uitgekozen als meest geschikte ZIS-leverancier. Toen het Havenziekenhuis later werd aangesloten bij het Erasmus MC, moest worden gekeken of ook de IT-omgeving aangesloten kon worden op die van het Erasmus MC. Het Erasmus MC was zelf zoekende naar een nieuw EPD, ter vervanging van het bestaande. Gezien de complexiteit van een academisch ziekenhuis en het feit dat het bestaande EPD met alle subsystemen gemigreerd moest worden naar de nieuwe omgeving, is in overleg met het Erasmus MC  gekozen voor een andere oplossing. Ook doordat het hele proces van voorbereiding, opstellen van pakket van eisen, aanbesteding, proefplaatsing en uiteindelijke implementatie jaren zou duren. Hierop is na een zorgvuldige afweging gekozen om met McKesson te blijven werken.

Cor Gunther, hoofd Informatisering en Automatisering bij het Havenziekenhuis: “Er is voor McKesson gekozen op grond van inhoud, ze waren de enige ZIS-leverancier met een duidelijke visie op de toekomst. McKesson had geen gesloten systeem, maar zorgde ervoor dat alle systemen die in gebruik waren, voor de eindgebruiker één systeem leken. De technologie van McKesson was toekomstbestendig en ze liet zien de Nederlandse wetgeving op het gebied van declaratie en facturatie erg goed onder de knie te hebben. Het is cruciaal voor de bedrijfsvoering van een ziekenhuis om de verrichtingen op een juiste manier te registreren, waarna vervolgens goed gefactureerd kan worden.”

Het Havenziekenhuis schafte de OK-module en het dossiervolgsysteem van McKesson aan. Het dossiervolgsysteem volgt door middel van barcoding de plek van het papieren dossier; zo kan te allen tijde worden gezien waar een dossier zich bevindt. Met de introductie van de OK-module werden de processen anders bekeken. Het hele proces van het plannen van een operatie, maar ook het plannen van een opname, werd samengevoegd. Deze meer systematische manier van plannen loodst de patiënt zo efficiënt mogelijk door het logistieke proces heen. Hierdoor wordt het gebruik van de OK, maar bijvoorbeeld ook de bedbezetting, geoptimaliseerd.

Programma Digi-P
Het werd voor het Havenziekenhuis steeds belangrijker om meer digitaal te gaan werken. De stappen die hierin zijn gezet, hebben geleid tot het programma Digi-P; de Digitale Patiënt. Dit programma omvat een aantal projecten:

  • Digitale statusvoering (EPD): de arts neemt afstand van het papieren dossier. Het Havenziekenhuis zit volop in deze transitie. De planning is om binnen anderhalf jaar tijd alle poliklinieken digitaal te hebben. Bij het project digitale statusvoering is gekeken naar ziekenhuis Bernhoven en het Kennemer Gasthuis; het beste van die twee werelden is in het Havenziekenhuis gecombineerd. Papierarm werken staat hierbij voorop;
  • Parafeermodule: de arts kon in xCare al patiëntgegevens inzien. Daar is een parafeermodule aan toegevoegd, waardoor artsen niet langer alle uitslagen afzonderlijk voor gezien op papier hoeven te paraferen. Zij kunnen nu in McKessons Horizon alle uitslagen op hun scherm zien en deze in één keer paraferen;
  • Elektronisch voorschrijven: artsen schrijven nu digitaal voor. Ze werken hiervoor met een systeem dat volledig is geïntegreerd met Horizon van McKesson. Ook op de poliklinieken wordt nu elektronisch voorgeschreven;
  • Toedieningsregistratie: het voorgeschreven medicijn moet door de juiste patiënt worden ingenomen. Dit gebeurt door middel van een barcodesysteem. Hiermee wordt het medicijngebruik geregistreerd en is er een goede controle op juiste medicijninname;
  • Patiëntidentificatie: het Havenziekenhuis werkt nu met een legitimatiescanner. Het paspoort of rijbewijs van een patiënt wordt op een scanner gelegd die vervolgens de chip uitleest of de tekst van het legitimatiedocument herkent. Deze gegevens worden automatisch in het McKesson-systeem overgenomen. Ook de foto die op het document staat, wordt automatisch in xCare gezet. Als een arts een patiënt heeft, ziet hij dat het echt om die patiënt gaat. Twee controles vinden na de scanning plaats; ten eerste op de vraag of de betreffende persoon wel verzekerd is. Zo wordt ervoor gezorgd dat een rekening door de ziektekostenverzekering wordt betaald. Daarnaast vindt er een controle plaats op identiteitsgegevens, zodat zeker is dat een persoon bekend is bij de gemeentelijke basisadministratie, inclusief Burger Service Nummer. Zo draag je bij aan de patiëntveiligheid door voorkoming van verwisseling van patiënten én ook voorkom je hiermee identiteitsfraude;
  • Ordermanagement: een specialist of arts kruist in het EPD in een digitaal format diverse te onderzoeken zaken aan. Vervolgens verstuurt hij het formulier elektronisch naar bijvoorbeeld radiologie. De uitslag daarvan komt weer in het EPD. Ook kan zo bijvoorbeeld een bloedonderzoek bij het laboratorium worden aangevraagd, een dieetaanvraag worden verstuurd, et cetera;
  • Digitale beelden: een arts kan nu in Horizon middels een viewer bijvoorbeeld een röntgenfoto zien. Ook uitslagen van medische onderzoeken zoals een fietstest worden aan het EPD gekoppeld. Het kunnen raadplegen van beelden van externe medische apparaten wordt binnen steeds meer specialismen mogelijk gemaakt. Doordat McKesson een open structuur heeft, is het mogelijk deze apparaten te koppelen. De specialist hoeft zijn programma niet te verlaten en niet opnieuw in te loggen; alles wordt automatisch voor hem opgehaald.

Toekomstplannen
Cor Gunther: “In de toekomst wil het Havenziekenhuis alle bestaande dossiers gaan scannen, zodat de arts niet zowel een papieren dossier als een digitaal dossier naast elkaar heeft liggen. Er zal steeds meer digitale informatie gebruikt worden om steeds betere beslissingen te kunnen nemen.”

Het Havenziekenhuis wil ook dat de huisarts een (gedeelte) van de informatie kan inzien. Dit gaat gerealiseerd worden middels een huisartsenportal. Ook wil het ziekenhuis dat patiënten zelf afspraken kunnen maken via een self service portal of via web services. Cor Gunther: “Dat is veel efficiënter en daarnaast sluit het aan bij de wens van de patiënt om zelf steeds meer de regie te nemen in het maken van afspraken met een ziekenhuis. Als een beperkt deel van de patiënten zelf afspraken kan maken, maakt dit al een groot verschil.”

De komende jaren wil het Havenziekenhuis graag een elektronisch verpleegkundigendossier (EVD) in gaan zetten. De verpleegkundige houdt nu nog alles bij in een papieren dossier. In een EVD kan zij bijvoorbeeld de bloeddruk van een patiënt aangeven, of dat een patiënt onrustig heeft geslapen. Deze digitale registratie bij de bron zorgt voor een optimaal ingericht werkproces van een verpleegkundige.

Cor Gunther: “We willen de ingeslagen weg op het gebied van IT-optimalisatie graag verder bewandelen. Dit doen we samen met McKesson. Zij is niet de grootste partij in Nederland, maar past goed bij het karakter en de schaalgrootte van het Havenziekenhuis. Het plan is ook om samen producten te gaan ontwikkelen. De legitimatiescanner is hier een mooi eerste voorbeeld van.”

© Digitalezorg.nl

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter