Categorie | Internet

Moderne communicatiemiddelen verhogen opkomst chlamydiascreening

Brieven, e-mails en sms’jes om jonge mensen te herinneren aan de oproep om zich te laten screenen voor chlamydia, verhogen de opkomst sterk. Bovendien bereiken deze middelen specifieke hoogrisicogroepen. Dat schrijft een consortium van Nederlandse wetenschappers, artsen en beleidsmakers in BMC Public Health (2012; 9 maart 2012).

In 2008 startte Nederland in 3 gebieden met een pilot waarbij jongeren van 16-29 jaar zich konden laten screenen op Chlamydia trachomatis, om zo de geslachtsziekte die deze bacterie veroorzaakt terug te dringen. In 2 rondes kregen respectievelijk circa 250.000 en 300.000 personen een brief waarin ze gevraagd werden een kit aan te vragen waarmee ze een testmonster terug konden sturen. Wanneer de jongeren na 4 weken niet reageerden kregen zij een herinneringsbrief toegestuurd. In totaal reageerden in beide rondes respectievelijk 21 en 14% op de oproep, 42% van alle aanvragen kwam pas na de 2e brief.

Lees volledig artikel

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter