Categorie | Zorginnovatie

Nederlandse prijswinnaar bij Europese e-health competitie: Goalie

Bij de Europese SME E-health Competition won het Nederlandse technologiebedrijf Sense de derde prijs in de categorie ‘Promises’ met de mobiele applicatie Goalie. Deze persoonlijke virtuele gezondheid assistent wordt ingezet voor verbetering van cognitieve gedragstherapie in de geestelijke gezondheidszorg (ggz). Online coaching via een app op je smartphone in plaats van wachten op een volgende afspraak bij een gedragstherapeut.

Jan Peter Larsen, directeur Sense: ‘De prijs is een fantastische onderscheiding en erkenning voor het feit dat innovatieve ontwikkelingen zoals Goalie de toekomst hebben. Meer dan ooit beseffen we ons in Europa dat de zorgkosten stijgen en dat er iets moet gebeuren. De Europese e-health competitie brengt innovatieve ontwikkelingen samen en vergroot de zichtbaarheid van e-health oplossingen.’

Innovatief aan de app Goalie is het benutten van de context om daarmee de therapie persoonlijk en actueel aan te bieden. Larsen: ‘Iedereen heeft een persoonlijk sensornetwerk in de broekzak: de smartphone. Deze sensoren maken het ons mogelijk om specifieke data te interpreteren en zo te snappen wat iemands toestand is. Mobiele applicaties zijn dus uitermate geschikt om bij de ontwikkeling van e-health oplossingen in te zetten.’

Online coaching
Sense ontwikkelde de app Goalie in samenwerking met ggz-organisatie PsyQ en Parnassia. Larsen: ‘De app maakt onderdeel uit van de behandelplannen Agorafobie en Depressie. Het werkt nu zo dat als een cliënt en behandelaar samen de doelen van een van deze behandelplannen opstellen, dan worden die ook naar Goalie vertaald. Zo is het mogelijk om iemand met depressie die in het bezit is van een smartphone via de app in de dagstructuur te ondersteunen. Mensen met depressie hebben ’s ochtends bijvoorbeeld moeite om op tijd op te staan of om activiteiten te ondernemen zoals fietsen of wandelen. Goalie helpt hen daarbij.’

Dat doen we door realtime mee te kijken en een berichtje met bijvoorbeeld opdrachten te sturen, vervolgt hij. ‘Iemand met de angst om een vertrouwde omgeving te verlaten krijgt bijvoorbeeld de opdracht om in een bepaalde week ten minste een keer de tram te pakken. Op het moment dat een cliënt een tram instapt, ontvangt die coaching vragen zoals ‘Hoe gestrest ben je?’, maar ook tips en complimenten als het goed gaat. Dat meekijken is met name in de ggz behoorlijk nieuw.’

Regie
We gaan steeds meer van discrete naar continue ondersteuning: ‘Een cliënt krijgt via de app ondersteunende feedback op het exacte moment en tijdstip dat iets plaatsvindt. Nu is het doorgaans nog zo dat mensen pas feedback ontvangen tijdens een geplande afspraak met een therapeut. In een behandelprogramma zitten er ook vaak wel twee weken tussen vervolgafspraken. Als cliënt moet je dus wachten, maar ook een behandelaar kan niet snel reageren. Nu ontvang je direct een reactie in plaats van achteraf. Dat is zowel voor cliënt als behandelaar prettig werken omdat ze direct met elkaar in verbinding staan en onmiddellijk kunnen handelen. Daarbij komt dat een cliënt meer inzicht in zijn eigen gedrag en handelen krijgt en de regie en controle over het eigen zorgproces heeft. Dat is volgens mij ook de belofte van e-health voor de aankomende jaren.’

Judith Kuneken

© Digitalezorg.nl

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter