Categorie | Zorginnovatie

Nederlandse zorgsector innovatief in opleiden

De zorg wordt vaak gezien als een stoffige sector en wordt niet meteen geassocieerd met innovatie. Toch wordt er in de zorg volop geïnnoveerd, denk bijvoorbeeld maar aan het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Ook op het gebied van onderwijs gebruiken zorginstellingen nieuwe technologieën. Zo maakt ruim 60 procent van de bedrijven in de Nederlandse zorgsector gebruik van e-learning. Dit laatste blijkt uit onderzoek van ISM InBrain in samenwerking met Business School Noteboom.

E-Learning is groot en groeiende in de zorg
E-Learning is leren via de computer. Het voordeel van e-learning is dat cursisten online toegang hebben tot de cursus. Negen op de tien zorgorganisaties geeft aan zich wel eens op e-learning te hebben georiënteerd. De ondervraagde instellingen noemen de flexibiliteit van e-learning het grootste voordeel. Het feit dat medewerkers altijd en overal toegang hebben tot de cursus betekend niet alleen gemak, maar ook kostenbesparing in deze tijd van grote bezuinigingen in de zorgsector. Het merendeel van de organisaties die al gebruik maakt van e-learning voorspelt dat er in de toekomst meer opleidingen via e-learning gevolgd zullen worden. Geen van de ondervraagde bedrijven verwacht dat ze in de toekomst minder gebruik gaan maken van e-learning.

Zorg en innovatie
81 procent van de organisaties geeft aan dat innovatie belangrijk of zelfs heel belangrijk is voor het succes van de organisatie. Daarnaast stimuleert 69 procent van de organisaties de werknemer actief om met nieuwe en innovatieve ideeën te komen.

LinkedIn meest gebruikte social media
Naast e-learning passen opleidings- en trainingsmanagers ook social media toe in de zorg. 61 procent van de respondenten vindt deze media geschikt voor het delen van kennis. De meest gebruikte social media site is LinkedIn. Opvallend is dat in de zorg nog weinig gebruik wordt gemaakt van blogs en fora.

Conclusies

  • Ruim 90% van de respondenten geeft aan personeel klassikaal te trainen. Individuele begeleiding is de tweede favoriet van de healthcare sector.
  • Meer dan 65% van de respondenten maakt gebruik van e-learning. De manier van mobile-learning is op dit moment met slechts 4% het kleinst. (zie figure 1)
  • Het belangrijkste voordeel van E-learning is volgens de respondenten; dat het leren flexibel maakt, op elk moment en op elke plaats kan er een opleiding of training gevolgd worden. Daarnaast is het belangrijk dat e-learning efficiënt is en dat er een hoge regie, meetbaarheid en controle bestaat over het leerproces van de cursist.
  • Slechts 8.75% van de organisaties geeft aan dat zij zich nog nooit op e-learning hebben georiënteerd. (zie figure 1)
  • Het merendeel van de organisaties die reeds gebruik maken van e-learning geeft aan dat er in de toekomst meer opleidingen middels e-learning gevolgd zullen worden. Geen enkele verwacht dat er minder gebruik zal worden gemaakt van e-learning in de toekomst. (zie figure 2)
  • De grootste reden volgens respondenten om e-learning niet te integreren, is dat ze tot op heden zich nog niet verdiept hebben in deze manier van leren.

Aanleiding voor het onderzoek
Het opleiden en trainen van medewerkers is in elk bedrijf en elke branche een belangrijke factor. Personeel dat beschikt over voldoende en de juiste kennis is voor de healthcare sector letterlijk en figuurlijk van levensbelang. Op welke manier leidt deze sector haar personeel op, om zo haar diensten te optimaliseren?

Onderzoeksvragen
Door middel van kwantitatief onderzoek is getracht antwoord te krijgen op de volgende onderzoeksvragen:

  • Op welke manieren wordt personeel in de healthcare sector getraind of volgen ze een opleiding?
  • In hoeverre is e-learning in de healthcare sector geïntegreerd?
  • Wat waardeert de healthcare sector in e-learning?
  • Wat is de grootste belemmering voor organisaties om geen gebruik te maken van e-learning?

Onderzoeksmethode
Er zijn in totaal 250 verzoeken verstuurd tot het invullen van de enquête. Daarnaast is de link gepost op verschillende medische LinkedIn groepen. Er zijn 95 complete vragenlijsten teruggekomen, waarvan 80 daadwerkelijk in de onderzoekspopulatie vallen. De vragenlijsten zijn ingevuld door medewerkers die (mede)verantwoordelijk zijn voor het opleiden en trainen van personeel in de organisatie.

Bron: Persbericht Inbrain

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter