Categorie | Internet

Ook kwaliteitsinformatie te vinden op ZorgkaartNederland.nl

Wat is voor u een goed ziekenhuis als u de diagnose darmkanker krijgt? Waar wordt goede borstkankerzorg geleverd? ZorgkaartNederland.nl, de grootste recensiewebsite voor de gezondheidszorg, breidt verder uit. Patiënten kunnen er vanaf vandaag informatie vinden over wat zij mogen verwachten van de zorg en wat de verschillen zijn tussen ziekenhuizen, om te beginnen ten aanzien van de kankerzorg en kindgerichtheid.

Keuzehulpen
ZorgkaartNederland.nl is daarvoor een samenwerking aangegaan met de patiëntenorganisaties die zogenaamde ‘keuzehulpen’ hebben opgesteld. “Niet iedereen weet af van het bestaan van dit soort online instrumenten die patiënten helpen bij het maken van een keuze voor het juiste ziekenhuis”, zegt NPCF-directeur Wilna Wind. “Daarom vinden we het belangrijk om keuzehulpen via ZorgkaartNederland bij een groter publiek onder de aandacht te brengen.”

ZorgkaartNederland wordt maandelijks door 720.000 mensen bezocht. De website heeft een database met ruim 100.000 artsen, ziekenhuizen, tandartsen en organisaties. De bezoeker kan deze opZorgkaartNederland.nl zoeken, vinden en waarderen.

Criteria
De Keuzehulpen die nu ook via ZorgkaartNederland.nl te raadplegen zijn, laten zien hoe ziekenhuizen scoren volgens criteria die door ‘ervaren’ patiënten belangrijk gevonden worden. De Monitor Borstkankerzorg laat onder andere zien wat patiënten die het proces al hebben doorlopen vonden van de bejegening door artsen en andere zorgverleners en de informatievoorziening. De patiëntenorganisaties hebben de criteria zorgvuldig afgestemd met de beroepsverenigingen van specialisten. De combinatie met zorginhoudelijke gegevens over de behandeling geeft de patiënt een compleet beeld zodat zij een afgewogen keuze kan maken.

Onderscheidingen en keurmerken
Ziekenhuizen die aan de criteria van de patiëntenorganisaties voldoen ontvangen een ‘onderscheiding’. Zo wordt goede darmkankerzorg en goede zorg voor mensen met bloed- of lymfklierkanker beloond met een ‘vinkje’ van de betrokken patiëntenorganisaties. De Ziekenhuizen die vanuit het perspectief van de Borstkankervereniging Nederland goede borstkankerzorg leveren, krijgen een ‘lintje’ als onderscheiding. En ziekenhuizen die volgens de criteria van Stichting Kind en Ziekenhuis ‘kindgericht’ zijn krijgen een Smiley.

“We voegen straks per ziekenhuis een tabblad ‘kwaliteitsinformatie’ toe, waar de informatie over keurmerken en onderscheidingen te vinden is. Daarmee wordt deze informatie toegankelijk voor zowel mensen die heel gericht informatie zoeken, als voor mensen die in het algemeen willen weten hoe een ziekenhuis in bepaalde specialismen presteert”, zegt NPCF-directeur Wilna Wind.

Samenwerking
ZorgkaartNederland.nl is sinds december 2009 online, en is een initiatief van patiëntenfederatie NPCF en uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum. De website dankt zijn groei en succes voor een belangrijk deel aan het feit dat het de samenwerking zoekt bij zorgaanbieders en zorgverzekeraars.

Steeds meer zorgaanbieders ondersteunen ZorgkaartNederland.nl door hun patiënten actief te attenderen op de mogelijkheid om hun waardering te delen op ZorgkaartNederland.nl.

Ook de vier grote zorgverzekeraars Zilveren Kruis Achmea, Cooperatie VGZ, Menzis en CZ hebben een samenwerking met ZorgkaartNederland.nl toegezegd. “Wij zijn er trots op dat we op deze manier ondersteuning krijgen. Het geeft er blijk van dat de waardering van patiënten steeds belangrijker wordt bij het vaststellen wat kwaliteit van zorg is. En dat is precies waar we naartoe willen,” licht Wilna Wind toe.

Ontwikkeling
“ZorgkaartNederland ontwikkelt zich volop,” zegt Wilna Wind. “En dat moet ook. We willen een bijdrage leveren aan openheid in de zorg. We willen dat patiënten de informatie krijgen waar ze recht op hebben, dezelfde informatie als die de dokters zelf hebben.

Zo vergroten we de kans dat de patiënt zijn weg vindt naar het juiste ziekenhuis waar hij de beste kansen heeft. En tegelijkertijd vormen de waarderingen belangrijke input voor zorgaanbieders en zorgverzekeraars om de kwaliteit van zorg verder te verbeteren. Zo komen we steeds een stapje verder.”

Bron: NPCF (website)

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter