Philips en het Radboudumc introduceren vandaag een digitaal prototype voor ‘connected care’ dat mensen met diabetes en hun zorgverleners in staat stelt om met meer vertrouwen zorgbeslissingen te nemen bij het managen van de complexiteit van zelfzorg bij diabetes. De oplossing die de partijen ontwikkelen zal zich in deze eerste fase richten op patiënten met diabetes type 1.
Alle gegevens beschikbaar en feedback krijgen van zorgteam en mede-patiënten
Het systeem, dat bestaat uit een mobiele patiënten-app en een online gemeenschap, is het eerste dat elektronische patiëntgegevens, verschillende apparaten op het gebied van persoonlijke gezondheid – waaronder draadloze glucosemeters en activiteitsmonitors – en door de patiënt zelf ingegeven gegevens verzamelt en verbindt. Via een smartphone of tablet geeft de app patiënten doorlopend toegang tot belangrijke parameters als bloedsuikerwaarden, insulinegebruik en voeding, en biedt hij thuis en onderweg coachingsadvies*. Binnen de medische richtlijnen van zorgorganisaties kunnen deelnemende patiënten en zorgprofessionals in de beveiligde online omgeving via privéberichten of het delen van berichten met elkaar in contact komen. Op deze manier kunnen patiënten met behulp van de gecombineerde gegevens feedback krijgen van hun zorgteam en hun ervaringen eenvoudig delen met andere patiënten, medici en zorgverleners.
Het gezamenlijk door Philips, Radboudumc en Salesforce ontwikkelde prototype dat als eerste met diabetes type 1 patiënten zal worden getest zal naar verwachting vóór het eind van het jaar ter evaluatie beschikbaar komen op bepaalde markten. Er zijn plannen om vergelijkbare oplossingen te introduceren voor andere chronische aandoeningen.
Ondersteuning voor kwetsbare populatie met een gecompliceerde aandoening
Diabetes is een veelvoorkomende chronische aandoening waar wereldwijd zo’n 400 miljoen mensen aan lijden en die gepaard gaat met hoge zorguitgaven. Het wordt vaak in verband gebracht met een scala aan andere chronische aandoeningen. Gemiddeld nemen mensen met diabetes dagelijks tot wel 180 beslissingen met betrekking tot hun gezondheid, waarbij ze waardevolle informatie over persoonlijke en medische factoren evalueren – van bloedsuikerniveau tot lichaamsbeweging tot voedingskeuzes. Een zorgteam rondom iemand met diabetes kan uit wel meer dan 10 verschillende zorgverleners bestaan. Dat maakt het voor veel diabetici moeilijk om zelf de regie over hun leven te voeren en kan tot veel stress leiden.
“Ik ben verheugd dat we mensen met diabetes de mogelijkheden kunnen bieden om al hun relevante gezondheidsgegevens met elkaar te verbinden en hun gegevens en ervaringen in één gemeenschap te delen, waar ze kunnen samenwerken met andere patiënten en al hun verschillende zorgverleners”, aldus Jeroen Tas, CEO van Healthcare Informatics Solutions & Services bij Philips. “Er is een groeiende behoefte aan oplossingen die de mogelijkheden voor zelfregie en de continuïteit van de zorg vergroten voor mensen met chronische aandoeningen zoals diabetes. , Dit om te voorkomen dat hun gezondheid achteruitgaat, ze (opnieuw) moeten worden opgenomen of zelfs eerder overlijden. Dit systeem is ontworpen door patiënten voor patiënten en maakt op een nieuwe, efficiënte manier – ‘connected’ en sterk patiëntgericht – gezondheidsmanagement en zorgverlening mogelijk die volledig geïntegreerd zijn.”
“We willen mensen aanmoedigen en ondersteunen om hun aandoening volledig in eigen hand te nemen door hen de juiste tools te geven om beslissingen te nemen. Dat past bij onze missie voor patiëntgerichte, participatieve zorg”, aldus Cees Tack, hoogleraar Interne geneeskunde in het Radboudumc. “Door patiënten in staat te stellen om echte partners te worden in hun eigen zorg door hen toegang te geven tot hun gegevens en door samenwerking te faciliteren, kunnen voor alle patiëntenpopulaties echt veranderingen worden doorgevoerd”, voegt Lucien Engelen, directeur van het REshape Center in het Radboudumc, daar aan toe. “Door samen te werken met Philips creëren we het digitale kader dat nodig is om gegevens bruikbaar te maken en de manier te transformeren waarop patiënten omgaan met hun zorgverleners en hun sociale omgeving.”
Mogelijk gemaakt door het HealthSuite digital platform
Het systeem is gebouwd op het digitale HealthSuite platform van Philips en maakt gebruik van het nieuwe CareCatalyst. Via dit platform kunnen apparaten veilig met elkaar worden verbonden en kunnen patiëntgegevens afkomstig van aangesloten consumentenapparaten en medische apparatuur, elektronische patiëntendossiers en informatie over de persoonlijke gezondheid worden verzameld, geïntegreerd en geanalyseerd. Naarmate nieuwe digitale technologieën voor gezondheidsmetingen beschikbaar komen voor consumenten, kunnen via dit open digitale platform eenvoudig nieuwe bronnen voor zelfmetingen worden toegevoegd en kan de algehele functionaliteit eenvoudig worden uitgebreid. CareCatalyst is een digitale toolkit die het voor zorginstanties, zorginstellingen en zorgverleners makkelijk maakt om de kracht van het HealthSuite digital platform te gebruiken voor toegewijde gelokaliseerde oplossingen.