Categorie | Hardware

Soepele vervanging telefonie OLVG

Het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG) in Amsterdam heeft haar nieuwe Zetacom telefonie omgeving vrijwel probleemloos in gebruik genomen. De nieuwe telefonie van het OLVG is onderdeel van een breder programma van het ziekenhuis om de bereikbaarheid en onderlinge communicatiemogelijkheden van medewerkers te verbeteren. Naast de nieuwe telefonie werd ook een nieuw vast en draadloos netwerk geïntroduceerd, werd het interne oproepsysteem vernieuwd en is een multimedia systeem voor patiënten ingevoerd. Dick Dompeling, directeur van system integrator Zetacom blikt tevreden terug op een snelle en soepele overname zonder noemenswaardige verstoring voor de gebruikers: “De betrouwbaarheid van een Voice over WLAN oplossing is opnieuw bewezen en wij bevestigen onze positie als sterkste partij van Nederland op dit gebied. Dankzij een uitstekende samenwerking met de Dienst Automatisering en Informatie Technologie van het OLVG is de in gebruik name van deze grote VoWLAN installatie zeer soepel verlopen.”

De oplossing
De nieuwe omgeving omvat redundante Mitel telefonieservers en gateways, zeven PC bedienposten, 1.350 Ascom i62 VoWLAN toestellen en 1.200 Mitel 5330 bureautoestellen. Voor uitbreiding van functionaliteit is het systeem voorzien van meerdere applicaties die volledig onder VMWare zijn uitgevoerd. Voor calamiteitoproepen heeft Zetacom een alarmserver geleverd. Hiermee kunnen snel en uitermate betrouwbaar diverse groepen medewerkers worden opgeroepen, zowel via interne bureau- en draadloze toestellen, als via externe toestellen, bijvoorbeeld GSM’s. Alle alarmeringen zoals patiëntoproepen vanuit het Verpleeg Oproep Systeem (VOS), meldingen vanuit de brandmeldcentrale of het gebouwbeheersysteem worden aangeboden op de draadloze toestellen. Hiermee is het gebruik van het traditionele pagingsysteem vrijwel geheel komen te vervallen. Tot slot is er een koppeling gemaakt met een nieuw multimediasysteem voor patiënten: Ollie (OLVG Informatie en Entertainment) voor ongeveer 475 bedden. Hierdoor is de patiëntentelefonie volledig gefaciliteerd vanuit de Mitel oplossing. Het Ollie systeem voegt hier beheer en een gebruikersinterface via de patiënt terminal aan toe. Een pilot met locatiebepaling o.b.v. WiFi met Ekahau technologie wordt binnenkort door Zetacom uitgevoerd.

Veel aandacht voor de gebruiker
Bij de indienststelling van een nieuwe telefooncentrale moet er veel aandacht worden geschonken aan de eindgebruiker. Zetacom heeft daarom vooraf meerdere trainingen verzorgd, gevolgd door een nazorgperiode direct na omzetting. De eerste twee weken was er door het OLVG een speciale helpdesk beschikbaar gesteld en waren er naast een groot aantal OLVG projectgroepleden elke dag engineers en trainers in huis. Groot succes was het door het OLVG dagelijks up to date houden van een FAQ lijst om veel gestelde vragen van gebruikers te beantwoorden en die informatie beschikbaar te maken voor alle medewerkers.

Bron: Zetacom

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter