Categorie | Games

Studenten ontwikkelen serious game: ‘Race met je Prothese’

Een vlot racespel op de computer om te oefenen met een handprothese: NHL-studenten van de opleiding Communication and Multimedia Design bedachten deze innovatieve manier om het trainen met een handprothese minder eentonig te maken. Een racegame geeft mogelijk meer motivatie voor het trainen. Hierdoor kan het gebruik van handprotheses in de dagelijkse praktijk aanmerkelijk verbeteren.

Mensen met een handprothese kunnen hun prothese openen en sluiten met de spieren in de stomp van de arm. Het aanspannen van een spier levert kleine stroompjes op die een motortje aanstuurt in de prothesehand. Het juiste gebruik van een handprothese vergt nogal wat training. Gebruikers moeten leren hoe ver ze hun spieren moeten aanspannen zodat de prothesehand op het juiste moment, met de juiste snelheid open en dicht gaat en de juist knijpkracht geeft om voorwerpen vast te houden.

Spelenderwijs trainen
Tijdens het spel ‘Race met je Prothese’ sturen gebruikers een auto aan op een racebaan. De auto wordt op dezelfde manier aangestuurd als een prothesehand. Hiermee leren gebruikers hun spieren op een nauwkeurige manier aanspannen. Traditionele oefenmethoden zijn over het algemeen eentonig en weinig uitdagend. Het spelelement is bedoeld om de motivatie en uitdaging voor gebruikers te verhogen. Gebruikers kunnen hun eigen tijd of die van hun tegenstander proberen te verbeteren. Daarnaast kunnen ze de wereld gaan verkennen in hun raceauto en zo op onverwachte plekken terecht komen.

Effecten onderzoeken
“De basis van het spel is ontwikkeld. Nu is het zaak om het effect te onderzoeken van de baan, bijvoorbeeld de hoeveelheid en scherpte van de bochten en hoe dit invloed heeft op het leren controleren van de spieren”, vertelt Raoul Bongers die als onderzoeker is verbonden aan het UMCG Centrum voor Bewegingswetenschappen en het Centrum voor Revalidatie.

”Daarnaast gaan we onderzoeken waar mensen naar kijken in het spel tijdens het spelen. Dit geeft inzicht in de informatie die gebruikt wordt voor het spelen, en dus het leren.”

De ontwikkelde game is het eerste tastbare resultaat van de samenwerking in het kader van het SPRINT-project tussen UMCG en lectoraat Serious Gaming NHL Hogeschool, een langlopend programma dat zich richt op de ontwikkeling van intelligente protheses. “Een computergame als training om een prothese te bedienen, is nog vrij uniek in Nederland. Met deze versie van de game hebben we gameprincipes gekoppeld aan bewegingen van een training. Het is nu zaak de game te balanceren op basis van de resultaten van het onderzoek van het UMCG”, aldus Hylke van Dijk, lector Serious Gaming aan NHL Hogeschool.

Bron: NHL Hogeschool (persbericht)

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter