Categorie | eHealth

Technologie belangrijkste impuls voor verandering binnen de gezondheidszorg

Managers binnen Europese zorginstellingen (51%) voorspellen dat technologieplatforms gedurende de komende drie jaar de meeste impact zullen hebben op hun bedrijfsmodellen. Ze zijn echter bang voor het doorvoeren van snelle veranderingen vanwege de technologie zelf en de gevolgen hiervan voor medisch onderzoek. De meerderheid (71%) denkt dat hun organisatie de komende drie jaar sneller moet veranderen als ze klaar willen zijn voor de toekomst, 78 procent voelt daadwerkelijk de druk om te veranderen. De bevindingen komen uit een nieuw onderzoek genaamd The Challenge of Speed, dat is uitgevoerd door de Economist Intelligence Unit en is gesponsord door Ricoh. Respondenten uit de gezondheidszorg waren ziekenhuismedewerkers, producenten van medische apparatuur en farmaceutische producenten.

Toonaangevende bedrijven in de gezondheidszorg weten dat ze veel te doen staat en dat ze sneller moeten veranderen. Het eHealth Action Plan van de Europese Commissie beslaat veel terreinen voor verandering; van patiëntenrechten in grensoverschrijdende gezondheidszorg en het bekostigen van R&D, tot het internationaal borgen van overkoepelende elektronische registratiesystemen in de gezondheidszorg. Maar waar beginnen zorginstellingen met het veranderproces? Zorgen dat hun R&D veilig wordt gesteld?

Het onderzoek wijst uit dat managers in de gezondheidszorg verdeeld zijn. Op de vraag waar verandering het meest cruciaal is, beoordeelden ze het verbeteren van kernprocessen (34%), het aannemen van nieuw personeel (34%), klantacquisitie en -behoud (34%), het optimaliseren van hun supply chain (34%) en het gebruiken van nieuwe technologie (32%) als even belangrijk.

Op de vraag op welk gebied ze verwachten in de komende drie jaar de meeste verandering te zien, was het meest gegeven antwoord ‘het verbeteren van kernprocessen’. De helft is van mening dat data-analyse de technologie is met de meeste potentie om de gezondheidszorg de komende drie jaar te verbeteren. Dat is veel hoger dan in elke andere industrie: 42 procent tegen gemiddeld 29 procent voor respondenten uit alle sectoren.

Pieter Rahusen, Market Development Manager Healthcare bij Ricoh Nederland: “Het verbeteren van kernprocessen in de gezondheidszorg is ongetwijfeld het belangrijkste beginpunt. Het is ook zeker dat data-analyses een belangrijke rol zullen spelen in preventieve maatregelen in de gezondheidszorg en R&D in de nabije toekomst. Managers in de gezondheidszorg zullen zich moeten focussen op de digitale transformatie van patiëntenregistratiesystemen, omdat deze erg documentintensief zijn. Daardoor zullen ze sneller toegang krijgen tot de informatie die ze nodig hebben, terwijl de vertrouwelijkheid wordt gewaarborgd en er meer tijd vrijkomt voor patiëntenzorg en life science.”

In de race om traditionele werkwijzen te moderniseren en de visie van het eHealth Action Plan te realiseren, benadrukken managers in de gezondheidszorg ook twee belangrijke belemmeringen die ervoor zorgen dat de verandering minder snel plaatsvindt. Het eerste is een gebrek aan een duidelijke business case, het tweede is het gevolg van tijdgebrek bij professionals in de gezondheidszorg. Naast de belemmeringen met betrekking tot snelheid, toont het onderzoek twee extra knelpunten voor het vergroten van de algehele flexibiliteit. De uitdaging van het effectief koppelen van technologieplatforms staat op de eerste plaats, gevolgd door de aanwezigheid van meerdere en potentieel conflicterende initiatieven.

De gezondheidszorg wordt geconfronteerd met een enorme uitdaging als het gaat om het versnellen van de voortgang van digitale transformatie. Dit laatste onderzoek laat echter zien dat, terwijl technologieplatforms de meeste impact zullen hebben op bedrijfsmodellen, managers in de gezondheidszorg het erover eens zijn dat de obstakels en knelpunten daar niet liggen.

Rahusen stelt: “De gezondheidszorg wordt niet belemmerd door een gebrek aan investeringen in de juiste technologie.  Dit onderzoek laat zien dat het juist de processen achter de technologie zijn, alsmede de behoefte aan de juiste business case om die processen te optimaliseren. Met de juiste ondersteuning kunnen ze bestaande processen beoordelen en een verbeterplan opstellen. Dat stelt ons in staat om reeds bestaande IT-systemen efficiënter te integreren en tijdrovende administratieve processen significant terug te brengen. Met deze hernieuwde focus en bespaarde tijd heeft medisch personeel elke dag meer uren om te besteden aan onderzoek en kunnen zij zich richten op het bieden van excellente zorg. Daarvan zijn diverse goede voorbeelden beschikbaar, zoals de wijze waarop Gelre Ziekenhuizen hiermee omgaat.

Bron: Ricoh (persbericht)

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter