Categorie | Internet

Thuisarts.nl kan besparing tijd en kosten opleveren

Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) lanceert donderdag 22 maart de nieuwe website Thuisarts.nl. De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) vindt het een belangrijk en mooi initiatief en verwacht dat het een besparing kan opleveren van tijd en zorgkosten.

Thuisarts.nl. biedt patiënten naast informatie over ziektes en gezondheid ook advies over wat men zelf kan doen om gezond te blijven en een klacht aan te pakken. Daarbij staat aangegeven wanneer het nodig is om naar de huisarts te gaan. “Thuisarst.nl voorziet in een behoefte aan betrouwbare en toegankelijke informatie over aandoeningen en gezondheid,” zegt NPCF directeur Wilna Wind. “Tot nu toe was die informatie heel versnipperd, en is de betrouwbaarheid ervan lang niet altijd duidelijk.”

De NPCF verwacht bovendien dat de website bij kan dragen om geld en tijd te besparen in de zorg. “Als patiënten zich goed informeren en adviezen opvolgen waarmee ze nog even uit de voeten kunnen, kan de website ook helpen om onnodig doktersbezoek te voorkomen,” stelt Wilna Wind.

De website kan ook het antwoord geven op vragen die patiënten na een doktersbezoek soms nog steeds hebben. “Een doktersconsult is vaak maar kort en biedt te weinig tijd voor de huisarts om alles over de aandoening te vertellen,” licht Wilna Wind toe. “Patiënten nemen de informatie ook niet altijd één op één in zich op, bijvoorbeeld omdat zij gespannen zijn. Wij adviseren ook vaak om iemand mee te nemen of vragen op te schrijven, thuisarts.nl is daarop een goede aanvulling.”

Bron: NPCF

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter