Categorie | Actueel, Zorginnovatie

Thuiszorgwinkel Vegro gaat VR inzetten voor haar klanten

Thuiszorgwinkel Vegro gaat VR inzetten voor haar klanten

Een aangepaste stoel waardoor je makkelijker kunt opstaan. Of een ‘vang de mol’ spelletje voor je benen, zodat je spieren soepel blijven. Tot voor kort kon je deze producten bekijken in de winkel, maar juist dat is soms moeilijk voor mensen die deze zorgproducten nodig hebben. Daarom start Vegro met een test om klanten via virtual reality te laten ervaren hoe is het om specifieke zorgproducten te gebruiken. Over enkele weken kunnen klanten de VR-beleving proberen in de Vegro thuiszorgwinkel in Eindhoven. En later dit jaar brengt Vegro de winkel écht naar mensen thuis.

Hoe dat werkt? De klant zet de bril op en ziet een 360 graden video van een virtuele woning, vol met allerlei hulpmiddelen. De klant bekijkt hoe een zelfstandige oudere gebruikmaakt van deze innovatieve hulpmiddelen. Het voelt dan net alsof je bij de zelfstandige oudere thuis bent, en je kunt direct zien hoe een hulpmiddel wordt gebruikt. De medewerker die fysiek naast je staat geeft waar nodig extra advies en informatie.

“Virtual reality kan voor deze doelgroep écht iets betekenen.” aldus René van Vegro. “Klanten twijfelen vaak over welk hulpmiddel bij hun situatie past, of ze zijn onzeker of het wel geschikt is voor in hun woning. Het kan voor klanten soms moeilijk zijn om te begrijpen hoe je een product dan écht gebruikt. Het VR Beleefhuis biedt daar een goede oplossing voor.” Het is straks de bedoeling dat het Beleefhuis bij mensen thuis ervaren kan worden

Voor de strategie rondom het VR project vroeg Vegro hulp aan MedKitVR. Zij hebben kennis over VR vanuit meerdere projecten en hebben producten voor de presentatie. “Enkel een 360 graden film ontwikkelen is eigenlijk niet genoeg” aldus Freek Teunen van MedKitVR. “Nu de VR-bril onderdeel wordt van je verkoopstrategie, moet je dat ook heel goed presenteren. Het moet helemaal van jezelf zijn door middel van branding, maar je moet ook zorgen dat de klant zich veilig en prettig voelt in VR. Hygiëne is daar bijvoorbeeld ook een onderdeel van. En de medewerker moet leren hoe ze snel de bril afstellen, zodat het prettig zit voor de klant.” Als deze aspecten goed zijn uitgewerkt, kun je als bedrijf echt een waardevolle VR-ervaring leveren die iets toevoegt voor de klant. Dat is uiteindelijk waar het om draait.

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter