Veiligheid van gegevensuitwisseling, Ouderenzorg en GGZ zijn momenteel belangrijke thema’s binnen de (keten)zorg. Met de uitbreiding in de nieuwste versie van het Keten Informatie Systeem (KIS) onderstreept VitalHealth het belang hiervan. Door 2-factor authenticatie te introduceren voldoet het KIS aan de meest recente security-eisen. Dit naast de al bestaande rolgebaseerde toegang tot medische gegevens op basis van behandelrelatie voor ketenpartners. Daarnaast zijn er uitbreidingen beschikbaar op de modules GGZ en Ouderenzorg.
Deze uitbreidingen en verbeteringen worden als eerste beschikbaar gesteld aan Zorggroep THOON, een zorggroep van 190 huisartsen in het oosten van het land. Zij zetten het KIS in als een Keten Ondersteunend Systeem (KOS) en zijn zeer tevreden met de uitbreidingen op het gebied van privacy en security.
“Met deze optimalisatie is, naast de bestaande vastlegging van toestemming voor gegevensuitwisseling en vastlegging van behandelrelaties met ketenpartners, de login-procedure voorzien van een 2-factor authenticatie. Hiermee stelt het KOS ons als zorggroep in staat volgens de laatste normen en veiligheidseisen te werken.” aldus Cees van Dijk, directeur van Zorggroep THOON.
De 2-factor authenticatie wordt gebruikt als aanvulling op de standaard authenticatie van persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Door het gebruik van twee of meer factoren bij de authenticatie is de applicatie beter beveiligd. Dit kan onder andere door SMS-validatie. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een persoonlijke wachtwoord-vergeten-functionaliteit en van captcha.
Naast de verbeteringen op het gebied van security zijn ook andere functionele verbeteringen doorgevoerd. Aan de hand van gebruikersfeedback zijn de modules Ouderenzorg en GGZ uitgebreid op het gebied van ketenondersteuning en –communicatie. Zo is het individueel behandelplan geoptimaliseerd qua gebruikersvriendelijkheid en kan deze eenvoudiger gedeeld worden met andere zorgverleners in de keten, uiteraard alleen na toestemming van de patiënt. Op het gebied van samenwerking met ketenpartners is ook andere functionaliteit toegevoegd. Zo kan bijvoorbeeld een longarts nu eenvoudiger en sneller een COPD-patiënt beoordelen door onder andere een aanpassing in de user-interface. De informatievoorziening voor de ketenpartners is verbeterd: zij kunnen nu gemakkelijker met elkaar communiceren binnen de beveiligde omgeving van het KIS.
De zelfmanagement-ondersteuning is eveneens uitgebreid. Zo kunnen de COPD-vragenlijsten vanuit het KIS als taak aan de patiënt in het zelfmanagementportaal worden aangeboden en direct in de consultregistratie van de POH overgenomen worden. Dit bespaart de POH veel tijd. Verder kan de patiënt dagcurves bijhouden, die rechtstreeks in het KIS terecht komen.
Laurens van der Tang, CEO VitalHealth Software geeft aan: “Ons Keten Informatie Systeem wordt continu doorontwikkeld. Privacy en security staan bij ons hoog in het vaandel en hebben veel aandacht gekregen in deze nieuwe release. Bovendien hebben onze zorggroepen, waaronder THOON, de laatste maanden veel ervaring opgedaan met de nieuwe modules voor ondersteuning van kwetsbare ouderen en mensen met klachten van psychische aard. De feedback hebben we verwerkt in deze release.”
De nieuwe versie van het VitalHealth KIS is inmiddels voor alle gebruikers beschikbaar.
Bron: VitalHealth Software (persbericht)