Categorie | Software

Veiligheidsregio Noord-Holland Noord en Slingeland Ziekenhuis redden levens met Qlik

Steeds meer zorginstellingen in Europa gaan aan de slag met data-analyse om een bijdrage te leveren aan de verbetering van de zorg. Dit stelt Qlik, aanbieder van visual analytics. Qlik merkt een sterke groei in de vraag naar data-analyse oplossingen in deze branche. Onder andere het Slingeland Ziekenhuis, de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (NHN) en het Sahlgrenska Hospital hebben met behulp van Qlik een aanzienlijke bijdrage geleverd aan het optimaliseren van de zorg. Zo zorgt de Veiligheidsregio NHN ervoor dat patiënten met een hartinfarct 20 minuten sneller een operatie ondergaan en kan Slingeland nu snel anticiperen op de veranderende marktomstandigheden.

20 minuten sneller een levensreddende operatie
Veiligheidsregio NHN coördineert de inspanningen op het gebied van veiligheid voor de 21 gemeenten in de regio Noord-Holland Noord. Binnen deze regio werken gemeenten en hulpdiensten samen aan de veiligheid van ruim 640.000 inwoners. De Veiligheidsregio NHN wilde de tijd tussen de melding van een hartinfarct bij de meldkamer en de dotterbehandeling in het ziekenhuis verkorten. Hoe eerder iemand na een hartinfarct behandeld wordt, hoe beter het is. Om dit te realiseren heeft de Veiligheidsregio NHN een Qlik-dashboard ontwikkeld, genaamd ‘Call to Balloon’. Dit dashboard toont alle data van het proces van een 112-melding (call) tot en met de dotterbehandeling (balloon). Het doel van dit dashboard is om inzicht te krijgen in het tijdverloop van de hele keten van deze spoedeisende zorg. Met dit inzicht kon de veiligheidsregio vervolgens verbeteringen in het proces doorvoeren. Uiteindelijk heeft de Veiligheidsregio NHN de totale tijd van de eerste melding tot aan de operatie weten te verkorten van 100 naar 80 minuten. De landelijke norm voor deze vorm van spoedzorg ligt op 120 minuten.

Slingeland anticipeert op marktomstandigheden
Het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem zet Qlik in om snel te anticiperen op de veranderende zorgmarkt. Steven Drevers, Managing Director Planning & Control, Slingeland Ziekenhuis: “QlikView stelt ons in staat precies die dingen te doen die van ons verwacht worden. Hiermee krijgen wij direct inzicht in kostprijzen, ontwikkeling van verkoopprijzen, inzet van diagnostiek, prestaties van verschillende specialismen, marktaandeel, toegangstijden, verpleegduur en personele inzet. Al deze elementen zijn met elkaar te associëren waardoor nieuwe inzichten ontstaan. Dit alles zonder extra personele inzet. Op basis van actuele data kunnen wij nu snel anticiperen op de veranderende marktomstandigheden. De resultaten op het gebied van ligduur van patiënten zijn ook verbeterd. Door de daling van de ligduur, is het mogelijk om 5 procent meer patiënten op te nemen zonder uit te breiden.”

Sahlgrenska rekent af met complicaties
Sahlgrenska University Hospital in Gothenburg is het grootste ziekenhuis in Noord-Europa. Het ziekenhuis heeft meer dan 2.700 bedden en ongeveer 17.000 medewerkers. Met QlikView analyseren zij alle patiëntgegevens. Bovendien kan de afdeling die verantwoordelijk is voor zwaar hoofdletsel met behulp van data de beste behandelmethode identificeren en complicaties tijdens een operatie voorspellen. Dit heeft ervoor gezorgd dat de complicaties bij craniofaciale chirurgische ingrepen zijn gereduceerd tot 0. Het ziekenhuis bespaart hiermee flink aan resources en daarnaast nog eens 1 miljoen dollar op jaarbasis aan onnodige onderzoeken.

Sabine Palinckx, Countrymanager Benelux bij Qlik: “Met klinische, financiële en operationele data krijgen we inzicht in allerlei aspecten van zorg. Met data-analyse kunnen zorginstellingen er bijvoorbeeld voor zorgen dat er genoeg personeel op de vloer staat en dat zij altijd voldoende medicijnen in huis hebben. Tegenwoordig is de technologie zo ver doorontwikkeld dat ook medewerkers zonder technische achtergrond, zoals clinici en administratieve medewerkers, eenvoudig aan de slag kunnen met data. Dit betekent dat alle ziekenhuismedewerkers, van doctoren tot administratief personeel, de software kunnen inzetten om inzicht te krijgen in een specifieke situatie. En met dit inzicht kunnen we uiteindelijk levens redden.”

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter