Categorie | Experts

Verwijzen: houd het simpel

De samenstelling van de zorgvraag verandert en bovendien wordt deze steeds complexer. Er zijn steeds meer mensen met één of zelfs meerdere chronische aandoeningen. Deze patiënten hebben niet alleen te maken met hun huisarts als zorgverlener, maar worden weer doorverwezen naar andere specialisten. Juist bij de doorverwijzing wordt het vaak nodeloos ingewikkeld en inefficiënt. Specialisten moeten tijd uittrekken om informatie door te spelen en die tijd is er eigenlijk niet. Doorverwijzingen en de bijbehorende rapportages zijn daardoor vaak onduidelijk of zelfs onvolledig. Patiënten krijgen te vroeg, te laat of helemaal geen goede doorverwijzing en vaak moeten ze dezelfde vragen meerdere keren beantwoorden. Helaas zijn ook dubbele onderzoeken geen uitzondering. Kortom, binnen dit traject zijn nog veel verbeteringen mogelijk die zowel patiënt als specialist ten goede komen.

Het digitaliseren van het verwijsproces is een logische stap. Zelf passen patiënten al talloze digitale mogelijkheden toe in hun dagelijks leven. Ze bankieren via internet, boeken online vliegtickets en shoppen online: het is de normaalste zaak van de wereld geworden. Ook van de professionele zorg verwachten patiënten dat er gebruik wordt gemaakt van de digitale mogelijkheden die er zijn.

Toch blijft de zorg nog vaak achter op dit vlak. Schakels binnen de zorgketen, zoals het ziekenhuis, de huisartsenpraktijk en de GGZ-instelling, zijn erg gewend vanuit hun eigen standpunt te denken. IT-systemen worden primair gekozen vanwege hun mogelijkheden binnen de eigen zorginstelling. Aan de koppeling met andere systemen en schakels binnen de keten wordt bij selecties helaas zijdelings aandacht besteed.

De patiënt als uitgangspunt
Als zorginstellingen de patiënt als uitgangspunt nemen en digitale mogelijkheden aangrijpen, kunnen de kwaliteit van zorg en de efficiëntie flink verbeterd worden. De fundamentele ICT-architectuur kan zo worden ingericht, dat informatie over de patiënt voor elke daartoe geautoriseerde zorgverlener binnen de keten op het juiste moment inzichtelijk is. Dit voorkomt dubbel werk, frustratie en gebrekkig inzicht. Een goed voorbeeld is ZorgDomein voor het verwijzen van patiënten door de huisarts naar het ziekenhuis. De oplossing slaat een brug tussen de eerste- en tweedelijns zorgverleners door het elektronisch uitwisselen van afspraakbericht en verwijsbrief.

Maar liefst 70% van de huisartsen is volgens ZorgDomein al aangesloten op het systeem. Het verwijsproces wordt met deze koppeling ook echt zo eenvoudig als het bedoeld is, want een patiënt kan zo doorstromen en de informatie reist als het ware mee naar het ziekenhuis. Eventueel vereiste diagnostiek kan direct worden meegenomen waardoor wordt voorkomen dat het eerste consult in het ziekenhuis slechts een “handshake consult” is. Zorgverleners kunnen besparen op communicatie onderling, profiteren van uniforme gegevens en krijgen beter inzicht in de processen. Voor zorginstellingen in het algemeen betekent het efficiënter werken, zonder in te hoeven leveren op kwaliteit. Het elektronisch maken van het verwijsproces laat dan ook zeker zijn meerwaarde zien voor alle betrokken partijen.

—-

Marc Sterenberg is commercieel directeur bij McKesson Nederland B.V.

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter