Categorie | Experts

WhatsApp in de zorg: roekeloze artsen of gebrek aan innovatie?

Recent kwam het onderwerp privacy en patiëntengegevens weer uitgebreid terug in de media. Aanleiding was een uitspraak van de de Autoriteit Persoonsgegevens dat artsen geen gebruik mogen maken van WhatsApp om patiëntgegevens uit te wisselen. In 2013 bracht Elsevier deze privacyschending voor het eerst aan het licht. Drie jaar later lijkt er nog niet veel te zijn veranderd. Waar gaat het mis?

Er is geen beroepsgroep die zoveel te maken heeft met gevoelige persoonsgegevens als artsen. Je zou dan ook verwachten dat zij zich volledig bewust zijn van de grote verantwoordelijkheid die dit met met zich meebrengt. Uit gesprekken die ik met ziekenhuizen en zorgverleners voer, kan ik zelf ook niet anders concluderen dan dat het echt wel goed zit met het verantwoordelijkheidsbesef. Zij zijn zich bewust van het belang van privacy, maar willen net als iedere andere professional graag efficiënt werken. De realiteit is dat informatie-uitwisseling binnen veel organisaties verre van optimaal is.

Dat er binnen de zorgsector voor informatie-uitwisseling toch gebruik gemaakt wordt van WhatsApp is kenmerkend voor een uitdaging die niet alleen speelt bij artsen, maar ook bij verpleegkundigen. Waar zorgverleners als consument gewend zijn om alles met hun smartphone te doen, lopen veel ziekenhuizen nog achter op dit vlak. Eenvoudige informatie-uitwisseling moet vanuit de organisatie worden ondersteund en er zijn voldoende veilige alternatieven beschikbaar.

Laten we nu dus niet de artsen als zondebok aanwijzen, maar ons vooral richten op de noodzakelijke vernieuwing. Dit is niet alleen essentieel voor het verbeteren van de informatiebeveiliging in het algemeen en het optimaliseren van bedrijfskritische communicatie. Het maakt ook de weg vrij voor verdere digitalisering van de zorg. Een belangrijke eerste stap hierbij is het opzetten van een infrastructuur die het voor personeel mogelijk maakt om veilig onderling taakgericht te communiceren. Dat kan voor artsen een smartphone zijn en voor verpleegkundigen een robuuster device dat geschikt is voor hun werkzaamheden. Uitgangspunt hierbij moet zijn dat het gebruik van het device veilig is en dat belangrijke informatie overal en altijd beschikbaar is.

Apps zoals WhatsApp leren ons bovendien hoe belangrijk de gebruiksvriendelijkheid is. Grote efficiëntieverbeteringen kunnen worden gerealiseerd wanneer ook systemen zoals het verpleegoproepsysteem en patiëntmonitoralarmen worden gekoppeld aan het communicatieplatform zodat er een geïntegreerde oplossing ontstaat voor mobiele devices. Dit helpt zorgverleners om betere beslissingen te nemen, efficiënter te werken en meer tijd aan patiëntenzorg te besteden. Er komen bovendien wereldwijd dagelijks nieuwe apps bij die specifiek voor de zorgsector worden ontwikkeld en deze kansen laten veel zorgorganisaties momenteel nog liggen. De zorgsector is gelukkig bezig aan een inhaalslag, maar we zijn er zeker nog niet.

Mario de Lijster, Product Markt Manager Healthcare Communications Ascom

5 Responses to “WhatsApp in de zorg: roekeloze artsen of gebrek aan innovatie?”

  1. Fred Titaley schreef:

    Hallo,
    Een goed alternatief is het communicatieplatform 24Coms incl. app!

  2. Icaruspro schreef:

    Het beste en innovatiefste product hierin wat voorziet in de behoefte van de huidige zorg is https://www.icaruspro.com/
    Deze sluit zowel op de cure als care aan en is geschreven vanuit proces en niet vanuit kennis van 1 arts.

  3. Lucien schreef:

    Er zijn wel degelijk alternatieven die binnen een beveiligde omgeving foto’s uit kunnen wisselen. EVOCS capture is zo’n product. Een add-on waar op het evocs beelduitwisselings platform waar reeds 95 ziekhuizen gebruik van maken. http://www.fysicon.nl/product/data-uitwisseling/omschrijving

  4. Maartje schreef:

    Een veilig en gecertificeerd alternatief voor WhatsApp is IQ Secure Messenger

  5. M. Beuninger schreef:

    Het is niet de uitspraak van de Autoriteit Persoonsgegevens, maar het item van EenVandaag waarin jurist Danny Mekic’ eerstelijk aangaf dat het gebruik van WhatsApp in de spoedeisende zorg in strijd is met de Nederlandse privacyregels (wat de AP direct na die uitzending bevestigde) wat de aanleiding vormde voor de hernieuwde discussie. Ere wie ere toekomt!

Trackbacks/Pingbacks


Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter