Categorie | Hardware

Zg Twente kiest voor Zetacom Zorgconcept

Ziekenhuisgroep Twente (ZGT) heeft system integrator Zetacom opdracht gegeven voor het implementeren en onderhouden van zowel de vaste- als de draadloze telefonie op de twee locaties Almelo en Hengelo. Bij de dagelijkse werkzaamheden is behoefte aan een goede draadloze telefonieomgeving, waar niet alleen spraak maar ook berichtgeving op vereist is. Voor kritische berichten zoals die voor verpleegoproep, BHV en reanimatie is de werking letterlijk van levensbelang en is een stabiele omgeving een noodzakelijkheid. Zetacom levert hiervoor een volledig redundante architectuur, gebaseerd op het portfolio van Mitel in combinatie met Ascom WiFi handsets.

VoWiFi in plaats van Private GSM
De oude telefonievoorziening, die tegen de grenzen van zijn mogelijkheden aanliep, vertoonde al enige tijd instabiliteit op het draadloze systeem. Vernieuwing zou daarin geen verbetering brengen. Daarom vroeg ZGT een aantal aanbieders om een voorstel voor verbetering van de communicatie, met speciaal aandacht voor het draadloze gedeelte. Het ziekenhuis onderzocht onder andere de mogelijkheden voor het toepassen van Private GSM. In eerste instantie bood Zetacom daarom een oplossing aan die gebaseerd was op Private GSM-technieken. Als alternatief wees Zetacom echter ook op VoWiFi (Voice over WiFi), temeer omdat bleek dat ZGT reeds actief was met de uitrol van een WiFi infrastructuur. Zetacom heeft bij diverse ziekenhuizen en zorginstanties in de praktijk bewezen een betrouwbaar VoWiFi te kunnen implementeren en onderhouden.

Twee Mitel software servers in één communicatieomgeving
De oplossing omvat Mitel telefonieservers in Hengelo en Almelo die samen één transparante en redundante communicatieomgeving vormen. Alle gebruikers profiteren van de volledige functionaliteit en bij onverhoopt uitvallen van één server, neemt de andere de totale telefonie zonder onderbreking over. Mitel biedt als één van de weinige partijen in de markt SIP resiliency waardoor in die situatie ook de bereikbaarheid van de WiFi handsets verzekerd is. Omdat beide locaties netlijnvoorzieningen hebben, blijft ook externe bereikbaarheid altijd gewaarborgd. De servers bieden uitgebreide telefoniefuncties voor 850 vaste Mitel VoIP-toestellen en 1.350 Ascom i62 WiFi handsets. De draadloze toestellen worden voor spraak en BHV toegepast maar bieden de mogelijkheid om in de toekomst ook voor de berichtfuncties voor verpleging (VOS), reanimatie en calamiteitenoproep met plaatsbepaling gebruikt te worden. Alle bestaande systemen die zorgen voor berichtgeving – grotendeels Ascom – worden door Zetacom gekoppeld aan de nieuwe omgeving. In samenwerking met de brandweer wordt de brandmelding over de geleverde WiFi omgeving gekeurd voor NEN2575 gelijkwaardigheid. De telefonieomgeving is aangevuld met voorzieningen voor uitgebreide managementrapportage, gespreksopname, voicemail en voiceresponse. De bereikbaarheid van met name de poli’s profiteert van de professionele Mitel Contact Center functies waarmee Zetacom ook bij andere ziekenhuizen een geavanceerde telefonische “afspraakbalie” heeft ingericht.

Training en ondersteuning
Naast projectmanagement, installatie en onderhoud levert het Zetacom trainingscentrum ook ondersteunende diensten in de vorm van gebruikers- en beheerstrainingen. Tevens assisteert het Zetacom trainingscentrum ZGT in een PR campagne voor de gebruikers. Met deze campagne worden de medewerkers van ZGT met infosessies, posters en muismatten geïnformeerd over de nieuwe telefonische voorzieningen en geholpen bij het goed kunnen gebruiken ervan.

Bron: Zetacom

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter