Over e-health en privacy zijn al kranten volgeschreven. Maar hoe zit het met de andere patiëntenrechten, zoals het recht op gelijke toegang en niet-weten? Die zijn soms moeilijk te verenigen met de dynamiek van online zorg. En dat zal toch moeten.
Volgens de Europese Commissie is ‘e-health’ de overkoepelende naam voor de hulpmiddelen op basis van ICT ter ondersteuning en verbetering van preventie, diagnose, behandeling, controle en beheer van gezondheid en leefgewoonten. E-health maakt dat de communicatie tussen een patiënt of diens vertegenwoordiger en zijn hulpverlener niet face to face hoeft plaats te vinden. De communicatie wordt indirect maar verloopt sneller, omdat gegevens beter toegankelijk zijn en meerdere communicatiemiddelen kunnen worden ingezet. Dit heeft tal van voordelen. Vorig jaar heeft de Amerikaanse Internet Innovation Alliance de belangrijkste op een rijtje gezet: doeltreffender hulpverlening, meer maatwerk en besparingen in termen van tijd, middelen en menskracht.
Bron: Medisch Contact (overgenomen met toestemming)