Categorie | Experts

Zorgverleners en Social Media?

Moeten zorgverleners zich online profileren? Zorginstellingen maken die stap immers al en er zijn een aantal voorlopers onder artsen en verpleegkundigen te vinden die zich actief op Social Media begeven. Moeten zorgverleners dus massaal van de daken schreeuwen hoe goed ze zijn?

Van Dale legt profileren als volgt uit: “een eigen karakter vertonen”.  In eerste instantie denk je bij ‘online profilering’ daarom aan het bedrijfsleven. Daar draait van oudsher alles om onderscheidend vermogen. Niet alleen voor de organisaties, maar ook de medewerkers. Met alle ontwikkelingen in de zorg (denk bijvoorbeeld aan marktwerking en specialisatie van ziekenhuizen) neemt het belang van onderscheidend vermogen, en daarmee online profilering,voor zorginstellingen alsmaar toe.

De verantwoordelijkheid voor de online activiteiten van de gehele organisatie ligt in de handen van marketing en communicatieafdelingen. Maar dat weerhoudt werknemers er natuurlijk niet van om zich ook online te begeven. Zorgverleners maken net zo goed gebruik van Social Media kanalen als Twitter, Facebook et cetera. De één gebruikt de kanalen vanuit een vakinhoudelijk oogpunt, de ander puur privé. En hoewel we van alle kanten gewaarschuwd worden voor onze privacy gaat het toch mis. Blijkbaar beseffen we nog onvoldoende wat voor een gevolgen onze uitingen online kunnen hebben. Zo heeft een Amerikaanse verpleegkundige onlangs een flinke straf gekregen voor het posten van een naaktfoto van een patiënt op Facebook en stond een verpleegkundige in Engeland terecht voor uitingen op het netwerk Bebo.

Ik wil daarom de term online profilering ook breder trekken dan het actief promoten van jezelf. Je hoeft niet direct al je kennis en kunde te gaan showen, maar je moet wel zorgen dat er geen schadelijke dingen over of van jezelf online staan.  Je hebt natuurlijk zelf in de hand wat je wel en niet online zet, maar ook anderen kunnen iets over jou op het Internet plaatsen. En je online verleden kan je lang achtervolgen.

De eerste stap is uiteraard jezelf googelen. Welke resultaten levert dat op? Want reken maar dat een patiënt zijn of haar arts online natrekt. En doe dat ook even op andermans computer, Google personaliseert namelijk de zoekresultaten. Misschien blijkt het afgeschermde Facebook profiel toch niet zo geheim als je zelf dacht. Het plaatsen van informatie over patiënten is natuurlijk ook met een afgeschermd profiel niet goed te praten, maar privégesprekken met je vrienden en vakantiefoto’s wil je wellicht ook niet voor iedereen inzichtelijk maken.

Er zijn dus gradaties in online profilering: van een zeer actieve vorm tot een meer passievere vorm waarbij je vooral nagaat dat er niets kwalijks online verschijnt. Dus ja, ook zorgverleners moeten zich online profileren.


Kim Sterenborg is Consultant Nieuwe Media bij Ordina. Zij combineert haar eerder opgedane kennis over de zorg bij Skipr en MedischContact.tv met nieuwe media. Op Digitalezorg.nl blogt Kim over nieuwe media, communicatie en marketing in de zorg. Volg haar ook op Twitter.

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter