Ascom Wireless Solutions, leverancier van draadloze in-huis-communicatie, lanceert de Care Phone. Deze gebruiksvriendelijke en ergonomische telefoon is een van de nieuwe Home Care-producten waarmee Ascom inspeelt op de behoeften van ouderen die zo lang mogelijk zelfstandig willen blijven wonen.
De Ascom Care Phone biedt een communicatielijn met de buitenwereld voor zelfstandig wonende senioren. Het apparaat bestaat uit een basisstation en een Klasse 1 goedgekeurde draadloze hanger die de cliënt om de nek of op het lichaam draagt. Hiermee kan hij of zij in huis vrij bewegen en daarbuiten tot een bepaalde afstand van het basisstation.
De Ascom Care Phone voert regelmatig tests uit. Dit om de verbinding tussen hanger en basisstation te controleren. De twee frequenties in de draadloze hanger garanderen dat de alarmsignalen worden ontvangen. Als het noodsignaal verstuurd is en niet aankomt, stuurt de draadloze zender het signaal opnieuw over een andere frequentie net zolang totdat de melding is ontvangen. De Ascom Care Phone staat via een analoog en/of gsm-netwerk in contact met een meldcentrale. Deze bewaakte centrale (bijvoorbeeld van Verklizan of Ascom C-Center) volgt de meldingen op. De Care Phone kan de meldingen ook direct naar een mobiele, (IP-)DECT- of WiFi-telefoon doorzetten, of naar de centrale van een telefonist.
De Ascom Care Phone is ergonomisch ontworpen en gebruiksvriendelijk. Bovendien is hij eenvoudig te installeren en schoon te houden. De telefoon is voorzien van een microfoon en een luidspreker; gebruikers kunnen dus handsfree bellen. Na een alarm kan de telefoon zelf een gesprek activeren, zonder dat de gebruiker daar iets voor hoeft te doen. Bovendien wordt met de gepatenteerde functie met twee frequenties tussen de alarmzender en de Care Phone het alarm nogmaals via een tweede frequentie verzonden als deze de eerste keer niet goed wordt ontvangen.
“Wij hebben de wens om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen, vertaald in een aantal specifieke apparaten en oplossingen die de angst van het alleen zijn wegnemen”, zegt Ruud Lohuis, Business Development Manager bij Ascom Wireless Solutions. “De Ascom Care Phone biedt het veilige gevoel dat er meteen hulp komt als je het nodig hebt. Daarnaast kunnen gebruikers in en om het huis vrij bewegen.”
“Uit een onderzoek dat Frost & Sullivan uitvoerde in opdracht van Ascom, blijkt dat zorginstellingen continu onder druk staan om kosten te besparen. Tegelijkertijd moeten ze hun cliënten meer gemak bieden”, zegt Peter Härdi, vicepresident International Marketing & Product Management van Ascom Wireless Solutions. “De trend is derhalve om een veilige, zorgzame omgeving te creëren voor mensen die nog in staat zijn om zelfstandig te wonen. De nieuwe Ascom Home Care-diensten bieden zelfstandig thuiswonende senioren een directe verbinding met professionele zorg en noodhulp. Dit is vergelijkbaar met een patiëntbewakings- en noodalarmsysteem dat direct contact mogelijk maakt tussen medisch personeel en patiënten die acuut medische verzorging nodig hebben.”
Ascom biedt met de Care Phone een totaalpakket voor Home Care variërend van uitgebreide services via een touchscreen tot betrouwbare alarmeringssystemen. Ascom levert de Care Phone direct aan zorginstellingen en alarmcentrales maar ook via aanbieders als M-Alert en Sensire.
Bron: Ascom