Categorie | 5 vragen aan...

Een paar vragen aan… Jeroen van Mastrigt

Op 18 januari organiseerde Stichting Toekomstbeeld der Techniek het symposium ‘Play on: gaming voor de nieuwe generatie senioren. Doel van de dag was om inspirerende toekomstvisies te ontwikkelen op hoe gaming een bijdrage levert aan het fysiek-sociale welzijn van de volgende generatie ouderen.

Tijdens het symposium stelde Mylène Ragon een paar vragen aan Jeroen van Mastrigt van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht; lector art&technology.

Wat zijn de trends op het gebied van gametechnologische ontwikkelingen?
“Wat we vandaag tijdens Play on zien is een aantal sociologische trends en een heleboel technologische en creatieve ontwikkelingen die de komende twintig jaar een belangrijke rol gaan spelen. Als het gaat om games zie je dat recente games meer fysiek zijn geworden. En ik denk dat die trend steeds meer doorgezet zal worden. Computers worden namelijk steeds kleiner. Nu denken we nog aan een scherm en toetsenbord, maar de iPhone is ook al een computer. Het spelen van games kan straks meer buiten worden gedaan. Je ziet meer apparaten die kunnen monitoren hoeveel je beweegt en wat je doet. Met deze data kan je weer patronen herkennen”.

Is het onderzoek naar games en ouderen iets van deze tijd?
“Games zijn meer mainstream geworden. Als je naar de toekomst kijkt en naar ouderen zie je dat mensen die nu 45 jaar zijn opgroeien met games, sociale netwerken en computers. Deze mensen zullen dus blijven gamen. Ik vind het slim om na te denken over games en ouderen, maar ik denk dat over 20 jaar dit geen issue meer is”.

Wat zijn de kansen van games in de ouderenzorg?
“Recente studies laten zien dat in 30 jaar een kwart van de Nederlandse beroepsbevolking in de zorg moet werken willen we aan de zorgvraag blijven voldoen. Dat kan helemaal niet, dus dat kan veel effectiever. Er komt straks meer nadruk op voor jezelf zorgen. Gametechnologie kan daarbij ondersteunen. We ontkomen er niet aan om de zorg effectiever in te richten. Daar waar je technologie, creativiteit en toepassingen kan gebruiken om mensen zichzelf te laten  verzorgen liggen kansen. Games gaan daar zeker een belangrijke rol in spelen”.

Hoe kunnen games voor ouderen vanzelfsprekend worden?
“Games en bewegen zijn altijd met elkaar verbonden geweest. Sport zoals tennis en voetbal zijn altijd fysieke games geweest. Nu zie je dat games meer een technologische component hebben. Zo kan je dus technologie en creatieve concepten gebruiken om mensen te motiveren om meer te bewegen. Sommige mensen rennen graag een halve marathon, anderen vinden het leuk om een competitie te spelen. Iedereen speelt anders en heeft andere behoeften met een andere achtergrond. Met de technologie kan je daar adaptief op inspelen. En je ziet het al gebeuren. In Japan worden arcademachines ingezet om mensen in verzorgingshuizen actief te laten zijn zodat ze oefenen met valpreventie.

Gebruiken ouderen nu al games?
“Ouderen hebben altijd gespeeld. Bordspelen, buiten spelen en sport. Door de komst van televisie zijn we dat al vergeten, maar we hebben dat eeuwen lang gedaan. Nu keren wij weer terug naar dat moment. In verzorgingshuizen wordt wat afgespeeld met wedstrijden bowlen met de Wii. Even samen ontspannen of samen strijden is van alle tijden geweest. Alleen als je ouder bent, kunnen bepaalde handelingen niet meer. Ik kan nu bijvoorbeeld niet winnen van mijn neefje als het gaat om rennen of fietsen. Met technologie kan je het mogelijk maken dat je verschillen tussen mensen met een beperking of zonder een beperking opheft.

Meer informatie over het symposium Play on en de toekomstverkenning Serious Games voor Senioren op www.stt.nl/gamesvoorsenioren

Auteur: Mylène Ragon en Stichting Toekomstbeeld der Techniek.

© Digitalezorg.nl

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter