Veilig Thuis Haaglanden (VTH), de op 1 januari 2015 gevormde combinatie van Steunpunt Huiselijk Geweld Haaglanden en het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling Haaglanden, is in korte tijd overgestapt op cloudtelefonie van NFON AG. NFON wordt in Nederland exclusief gedistribueerd door Zetacom in Zoetermeer, dat zorgde voor de inrichting van het systeem dat bereikbaarheid garandeert, veilig is en de kosten verlaagt.
VTH is het centrale advies- en meldpunt voor kindermishandeling en huiselijk geweld in de regio. De organisatie geeft advies en ondersteuning aan iedereen die zich zorgen maakt over zichzelf of over een ander. De organisatie regelt waar nodig directe hulp of start eerst een onderzoek.
VTH werkt veel samen met andere organisaties, zoals de school van de kinderen, de verslavingszorg en de huisarts. Het doel is om geweld te stoppen en te zoeken naar duurzame oplossingen. VTH is daarnaast de landelijke achtervang voor de andere Veilig Thuis-organisaties in Nederland. Het aantal telefoontjes dat bij Haaglanden binnenkomt is daarom hoog: duizenden per maand.
Dorine Wijnants, manager bij Veilig Thuis Haaglanden: “Wij stellen hoge eisen aan ons telefoonsysteem. De telefoon mag hier namelijk nooit uitvallen. Vijf minuten geen telefoon is al een groot probleem, een half uur echt een ramp. Wij worden 24×7 gebeld. Ook ’s nachts, door mensen die hulp nodig hebben, politie en ziekenhuizen, maar ook in verband met de landelijke achtervang. Mensen die ons bellen, zijn in nood. Die mag je niet van het kastje naar de muur sturen. Bereikbaar zijn, kan bij VTH letterlijk het verschil maken. Daarom moeten we ons telefoniesysteem volledig kunnen vertrouwen.”
VTH vroeg Zetacom eind 2014 om een nieuw telefoniesysteem te implementeren, inclusief zeventig bureautelefoons. Half maart 2015 was de cloudtelefonieoplossing van NFON volledig operationeel. Jasper den Hartog, manager Cloud Solutions bij Zetacom: “Het cloudtelefoniesysteem van NFON sluit helemaal aan bij de verwachtingen van VTH. Dit systeem vergt geen grote investeringen, de exploitatiekosten zijn flexibel en gunstig, en het biedt uitgebreide functionaliteit. Daarnaast is het zeer betrouwbaar. De hardware van NFON staat verspreid over meerdere datacenters en biedt daardoor maximale beschikbaarheid. Dat is precies wat VTH nodig had: een cloudoplossing – Made in Germany – die staat voor databescherming, beschikbaarheid en TÜV-gecertificeerde spraakkwaliteit.”
NFON biedt meer dan honderdvijftig telefoonfuncties. Naast bekende functies, zoals het aannemen van een gesprek voor een collega, is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een conferentiegesprek te voeren, waarbij collega’s het bureaublad van hun computer delen om samen te werken. Ondanks de vele functies zijn de bureautelefoons zo intuïtief, dat iedereen er meteen mee aan de slag kan. Daarnaast hoeft VTH de telefonie niet langer te beheren. De diensten van NFON AG zijn per maand opzegbaar, wat betekent dat gebruikers geen lange servicecontracten meer hebben. VTH betaalt alleen voor de aansluitingen die zijn gebruikt, en hoeft niet te investeren in hardware, zoals een centrale. Daardoor bespaart de organisatie aanzienlijk op telefoniekosten.
Wijnants: “De samenwerking met NFON en Zetacom is erg goed verlopen. Bij vragen hadden we één aanspreekpunt en problemen werden snel opgelost. Door de kennis van Zetacom over telefoniesystemen in zorginstellingen hoefden we het belang van continue bereikbaarheid niet uit te leggen. Dat heeft gezorgd voor een uitstekend project dat zeker bijdraagt aan het redden van levens van kinderen.”