Categorie | Games

Gamen voor de studie

Een groep van 450 eerstejaarsstudenten geneeskunde en biomedische wetenschappen kan vanaf 3 maart aan de slag met een app om hun studieresultaten te verbeteren. De “Physiomics, to the next level app”  daagt studenten uit om hun kennis te toetsen. Bij goede resultaten krijgen de studenten toegang tot een bonusronde waarin ze enkele tentamentips krijgen.

De prestatiedruk op studenten is hoog. Mede door invoering van het bindend studieadvies en de langstudeerboete moeten studenten vanaf de propedeuse tot het behalen van hun diploma maximaal presteren. In de praktijk blijkt echter dat veel studenten pas in de laatste fase van een blok de boeken in duiken en starten met studeren. Fysiologen van het Radboudumc proberen hier verandering in te brengen. Onderzoeker Thijs Eijsvogels: “Het doel van de Physiomics app is om studenten vanaf het begin van het vak direct te stimuleren om te starten met studeren. Bij de ontwikkeling van de app hebben we naast de biomedische inhoud gekeken naar de interesses en belevingswereld van studenten. Het resultaat is een app die aanvoelt als een game, waarin je met je eigen Avatar verschillende (bonus)levels kunt doorlopen en je resultaten met je medestudenten en vrienden kunt delen via Facebook.”

De hele maand maart staat deze onderwijsinnovatie ter beschikking van studenten die het eerstejaarsvak Circulatie & Respiratie volgen. Een belangrijk onderdeel binnen het project is de evaluatie van het effect van de App op de studieprestatie. Onderzoeker Anke Lameris neemt dit deel voor haar rekening: “Tijdens het vak monitoren we het gebruik en de prestaties van de student in de app. Deze gegevens koppelen we na afloop aan het studiegedrag en de tentamencijfers. Zo kunnen we onderzoeken of de app de gewenste gedragsveranderingen teweegbrengt.”

De software komt na het project als open-source software beschikbaar, waardoor studenten van andere universiteiten er ook mee aan de slag kunnen. Om een impressie te geven van de app maakten de wetenschappers dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=WoSpdJS-Peg&feature=youtu.be

Bron: Radboudumc (persbericht)

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter