Categorie | Infrastructuur

‘Wat als je patiënten hun eigen tablet mee laat nemen?’

Meer dan ooit tevoren voeren ziekenhuizen het gevecht om de patiënt. “Alles draait om het verhogen van de klanttevredenheid”, stelt Han-Michiel Verroen, Sales Director bij en jarenlang bestuursvoorzitter van de WDTM, de brancheorganisatie ter bevordering van de woonzorgtechnologie. “Het bieden van entertainment aan het bed helpt daarbij.” Maar dan moeten er volgens Verroen nog wel de nodig obstakels worden overwonnen, zo blijkt als hij zijn ‘droom voor ziekenhuizen’ schetst.

De zorg is voor SPIE, een leverancier van ‘multitechnische diensten’, een steeds belangrijkere markt, zo begrijpen we van Han-Michiel Verroen als we hem spreken op het kantoor van SPIE Integrated Connectivity Solutions in Houten. De technische dienstverlener nam begin dit jaar dan ook een aantal specifieke zorgportfolio’s over van KPN, te weten de VerpleegOproepSystemen (VOS), InhousePaging (IHP) en ZorgMedia. Voor Verroen bekende terreinen, zo blijkt. “Als general manager van CSS Telecom was ik tot 2011 binnen KPN verantwoordelijk voor de zorgspecifieke oplossingen.”

ZorgMedia betekent voor SPIE een uitbreiding van het portfolio waarmee het ‘triple-play diensten’ kan bieden aan het bed van de patiënt, zodat die bijvoorbeeld kan internetten, tv kijken of zijn elektronische dossier kan raadplegen. “Wij verkopen ook de terminals voor boven het bed”, verduidelijkt Verroen, “maar daarvan weet je wel dat ze na vijf jaar alweer verouderd zijn. Een ziekenhuis kan het best investeren in een multifunctioneel (wifi-) netwerk, in plaats van in proprietary hardware.”

Huidige tekortkomingen

SpieGlobaal zijn er momenteel drie oplossingen voor multimedia aan het bed, en die hebben volgens Verroen allemaal hun eigen tekortkomingen. Zo zijn er de ‘high-end terminals’, compleet met software, touchscreens, toetsenborden en zwenkarmen. “Maar die kosten per stuk zo’n 1500 tot 2000 euro en vergen nogal wat onderhoud.” Een andere optie is de televisie met settopbox. “Die moet je bedienen met een afstandsbediening, en dat werkt toch ook niet zo handig.”

“Sommige ziekenhuizen werken met een tabletoplossing”, vervolgt Verroen, “maar hoe zorg je ervoor dat die tablet in het ziekenhuis blijft? Dan moet je een borg gaan vragen en dat zorgt weer voor een administratieve last. Ook moet je ervoor zorgen dat de tablet na gebruik wordt schoongemaakt en weer opgeladen wordt uitgeleverd aan de volgende patiënt. Dat zijn allemaal werkzaamheden waar je als ziekenhuismedewerkers niet op zit te wachten. Het streven is immers om zo min mogelijk taken te hebben die niet met het verlenen van zorg te maken hebben, want je wilt de handen aan het bed houden.”

Droompropositie

Volgens Verroen is er wel een oplossing denkbaar die met de beperkingen van de huidige oplossingen afrekent. “Ik heb een droompropositie die in het ziekenhuis al snel werkelijkheid moet kunnen worden”, zo klinkt het bijna als een bekentenis. “Wat als je patiënten hun eigen tabletcomputer mee laat nemen, die in de meeste gevallen goed up-to-date is?”

In de droom van Verroen krijgen patiënten een paar dagen voor een ziekenhuisopname een notificatie op hun smartphone of tablet met het verzoek om een app van het ziekenhuis te installeren. “Op die manier kunnen we het ziekenhuis al in een vroeg stadium naar de patiënt brengen. Binnen die app kan de patiënt bijvoorbeeld een voorlichtingsfilmpje bekijken waarin wordt uitgelegd wat de operatie inhoudt en hoe de patiënt zich kan voorbereiden. Ook is het mogelijk om alvast de maaltijd voor na de operatie te bestellen en bij vragen kan een chatsessie met een medewerker van het ziekenhuis worden geopend.”

Bij het installeren van de app wordt gelijktijdig ook de ziekenhuismediasoftware op de tablet geïnstalleerd. “Eenmaal in het ziekenhuis kun je alles doen – internetten, gamen, Skypen, tv kijken, je dossier bekijken – maar dan wel binnen een beveiligde omgeving”, benadrukt Verroen. “Het moet wel veilig, anders beginnen ziekenhuizen er niet aan. Bij het installeren van de app krijgt de gebruiker dan ook het verzoek om tijdelijke Mobile Device Management-software te installeren. Die software zorgt voor een schil om de app heen, zodat de toepassing altijd binnen de beveiligde omgeving van het ziekenhuis wordt geopend.”

De droom van Verroen eindigt met het ontslag uit het ziekenhuis. De patiënt vult op zijn tablet nog even een klanttevredenheidsonderzoek in waarna de app automatisch wordt verwijderd van het mobiele apparaat en de licentie wordt vrijgegeven voor de volgende patiënt. “Op die manier heb je als ziekenhuis ook geen enorme hoeveelheden licenties nodig.”

Alle componenten in huis

Volgens Verroen zal het niet zo lang duren voordat zijn droom werkelijkheid wordt. SPIE heeft eigenlijk alle componenten al in huis. “Ik ken eigenlijk geen andere partij die verstand heeft van ziekenhuismedia, én van Mobile Device Management. Die combinatie is toch best wel uniek te noemen. Als Application Service Provider voor de software van AirWatch kunnen wij bovendien zelf de MDM-licenties uitgeven.”

Toch is er nog wel een obstakel, zo onderkent Verroen. “De ziekenhuismediasoftware draait op servers in het ziekenhuis en maakt nog niet echt een mobiele toepassing mogelijk. Maar die software kan worden aangepast zodat de oplossing ook vanuit de cloud werkt. Dat kost tijd, maar als er zich een interessante businesscase aandient, dan is dat zeker te realiseren.”

Breder toepasbaar

Als het aan Verroen ligt, beperkt de droom zich niet tot de toepassing binnen ziekenhuizen. Ook binnen bijvoorbeeld de thuiszorg kan op de tablet van de bewoner een rijke functionaliteit beschikbaar worden gesteld door slimme koppelingen te maken tussen systemen. “Neem nou zoiets als een intercomsysteem; dat is een kostbaar systeem en vaak nog overbodig ook. In plaats daarvan kun je – als iemand aanbelt – ook tijdelijk Candy Crush pauzeren op de iPad en verbinding maken met de persoon die voor de deur staat.”

Ferry Waterkamp is freelance journalist

Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter