Categorie | Experts

Facebook moet donorschap boost geven

“Arnhems ziekenhuis zoekt sperma via Facebook,” kopte De Gelderlander. En sinds 7 mei is het ook mogelijk om via het sociale netwerk aan te geven of je orgaandonor bent. Zo niet, dan kun je uiteraard je direct opgeven bij het donorregister. Oftewel, in korte tijd een hoop rumoer over donorschap en Social Media. Het lijkt in eerste instantie heel wat, maar wat betekent dit nou concreet?

Spermadonoren via Facebook
Het werven van spermadonoren door Ziekenhuis Rijnstate betekent tot op heden dat zij via Twitter enkele berichten posten met hashtags als #spermabank en #donorsperma. Door het gebruik van verschillende hashtags is het wat lastig inzien of er veel mensen het bericht oppakken op Twitter. Op de Facebook pagina is eveneens een oproep gedaan. De oproep is op 4 mei geplaatst en helaas nog slechts acht keer geliked (08.45 uur op 8/5). Op SpitsNieuws laat Maaike de Ridder, woordvoerster van het ziekenhuis, weten inmiddels vier nieuwe aanmeldingen te hebben dankzij de actie. Kortom, in mijn ogen veel ophef in de landelijke media over een zeer kleinschalig initiatief. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel goed dat Rijnstate op deze manier nieuwe spermadonoren probeert te werven. En hoewel vier aanmeldingen niet heel veel lijkt, kun je er wel mensenlevens mee veranderen. Het gaat mij er meer om hoe breed dit wordt uitgemeten. Want commerciële partijen verzorgen dagelijks dit soort acties op Social Media. Het is toch eigenlijk gek dat de zorgsector niet eerder gebruik heeft gemaakt van deze mogelijkheden?

Orgaandonorschap toevoegen aan Facebook
Een week geleden maakte Mark Zuckerberg bekend dat je voortaan op je Facebook account kan aangeven of je orgaandonor bent. Het nieuws werd met veel bombarie gepresenteerd. Sinds gister blijkt dat Nederland één van de vier eerste landen ter wereld is waar we van deze functie gebruik kunnen maken. Ik ben in mijn tijdlijn op Facebook één van de eersten die deze functie heeft gebruikt. Het is heel simpel.

 

 

 

 

 

1. Op je eigen pagina selecteer je ‘Levensgebeurtenis’ en onder ‘Gezondheid en welzijn’ kies je voor ‘Orgaandonor’.

 

 

 

 

 

2. In het volgende scherm kun je aangeven sinds wanneer je orgaandonor bent en eventueel een comment toevoegen. Of je kun je direct aanmelden bij het orgaandonorregister. Via DigiD kun je je dan aanmelden als donor.

   

 

 

 

 

 

3. Vervolgens verschijnt er de melding op je timeline dat je geregistreerd bent als donor.

 

 

 

 

Tja, en dan? Dan niks eigenlijk. Het idee is natuurlijk dat je met jouw mededeling dat je orgaandonor bent je omgeving inspireert om dat ook te worden. Maar stiekem is de mogelijkheid niet nieuw, het wordt alleen breed uitgemeten. Al in 2010 bracht een donoractie op Hyves zo’n 25.000 donoren op. Ik ben benieuwd wat de Facebook-actie oplevert, want een mooi idee blijft het natuurlijk wel.


Kim Sterenborg is Consultant Nieuwe Media bij Ordina. Zij combineert haar eerder opgedane kennis over de zorg bij Skipr en MedischContact.tv met nieuwe media. Op Digitalezorg.nl blogt Kim over nieuwe media, communicatie en marketing in de zorg. Volg haar ook op Twitter.

One Response to “Facebook moet donorschap boost geven”

  1. Kim Sterenborg schreef:

    Inmiddels staat de teller op 6, laat Rijnstate via Facebook weten. https://www.facebook.com/Rijnstate

Trackbacks/Pingbacks


Laat een reactie achter

*

Digitalezorg.nl Magazine

Blijf op de hoogte via Twitter